Předmět poskytuje znalostní bázi o druzích a typologiích vzdělávací diverzity, se kterou se frekventanti mohou setkat ve výchovných a vzdělávacích situacích. Daný modul směřuje i k postojovému nastavení frekventantů. Toto postojové nastavení tvoř í základ rozličných přístupů k rozmanitosti ve vzdělávání a zároveň klade základy jejich systematického používání -multikulturalismus, interkulturalismus, transkulturalismus, či novější přístupy jako "kulturně citlivé vyučování" (Gay 2013). Frekventanti si tak budou moci budovat takové postojové nastavení, jaké je blízké jejich vnímání diverzity.
Hlavní cíl: Základním cílem je pochopení vzdělávací diverzity v její komplexnosti a multifaktorovosti, efektivní reflexe projevů diverzity a také utváření pozitivních postojů studentů k vulnerabilním skupinám a porozumění kulturně – sociálnímu kontextu vzdělávací diverzity.
Specifické cíle: Specifické cíle směřují k dosažení hlavního cíle v konkrétních oblastech vzdělávací diverzity - v otázkách dosahování rovnosti před vzděláním, aniž by byla limitována faktory socioekonomické, etnické, kulturní, náboženské, genderové či jazykové rozmanitosti, resp. specifickými individuálními rozdíly mezi žáky.
Literatura
Preissová Krejčí, A., Máčalová, J. 2014. Limity českého pojetí multikulturní výchovy. Sociální pedagogika / Social Education, 2 (2): 62-72.
Kolektiv autorů. 2019. Standardy inkluzivního vzdělávání. Ostrava 2019. Ostrava: MO.
Obrovská, J. 2016. Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě. Sociologický časopis, 52 (1): 53-78.
Smetáčková, I. (ed.). 2006. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s.
Fořtová, K. 2013. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Hlavní město Praha.
Radostný, L. a kol. 2011. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META o.s.
Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg
Zapracované změny oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu.
Téma 1: Diverzita jako klíčový prvek kultury a pedagogické přístupy k ní
Téma 2: Diverzita jako výsledek sociální diferenciace a stratifikace
Téma 3: Speciální a individuální potřeby jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity
Téma 4: Diverzita jako odraz etnické a kulturní plurality
Téma 5: Rasa jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity?
Téma 6: Gender jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity
Téma 7: Jazyková odlišnost jako faktor výchovně-vzdělávací diverzity
Téma 8: Diverzita pocházejíci z náboženské plurality
Výstupy absolventů:
Vědomosti: Orientovat se v konceptech multikulturní vzdělávání - inkluzivní vzdělávání - kulturně citlivé vyučování; Znát sociální stratifikaci ve školní třídě, její vliv na školní učení a chování a efektivní přístup učitelů; Orientovat se v problémech náboženské diverzity a symboliky na školách; Znát povahu etnické diverzity v českém školním prostředí, její peer charakteristik a charakteristik selekce ve školní třídě; Znát faktory tvorby rasových předsudků a příklady rasové diverzity na českých školách; Vnímat genderovou podmíněnost vzdělávacích výsledků a vzdělávaní na českých školách; Orientovat se v druzích speciálních a individuálních potřeb, znát status žáka se speciální potřebou v školní třídě a optimální přístupy učitele k žákům s vybranými speciálními potřebami; Znát rozsah jazykové diverzity v českých školách, specifika jazykové školní socializace, orientovat se v míře jazykových kompetencí cizinců.
Dovednosti: Uplatnění "rovnostářské gramotnosti" (equity literacy), jejímž prostřednictvím pedagog posuzuje každé své rozhodnutí a volí vhodný pedagogický přístup na základě optiky rovnosti; Citlivost na existující podoby diverzity ve školním prostředí; Schopnost reflektovat sociální, etnické, kulturní, náboženské, genderové, individuální a jazykové diference v konkrétní školní třídě; Způsobilost volit a uplatňovat inkluzivní pedagogické praktiky; Adekvátně situačně rozhodovat.