Charles Explorer logo
🇨🇿

Kooperace a týmová spolupráce

Předmět na Filozofická fakulta |
APD519022

Anotace

Cíle předmětu: vědomosti: podstata kooperativního sociálního vztahu, jeho odlišení od jiných sociálních vztahů v úkolové situaci, podstata kooperativního učení, jeho principy, aplikační stránka kooperativního učení, vymezení kooperativních dovedností, jejich klasifikace, schéma nácviku kooperativních dovedností, zásady týmové práce a jejího řízení dovednosti: rozpoznat situace vhodné pro kooperativní vztahy, uspořádat situaci na základě kooperativního vztahu, dovednosti pro práci v kooperativní skupině, dovednosti řízení kooperativní skupiny, dovednosti spojené s řízením kooperativních skupin ve vyučování nebo vně školní instituce Základní témata předmětu:

1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se společnost.

2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice, individualistické uspořádání.

3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace.

4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.

5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.

6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému.

7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy.

8.Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře.

9. Formování kooperativních sociálních dovedností.

10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení participativních týmů. Studijní literatura Základní literatura: Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. (2007). Praha: Karolinum. Senge,P.M. (2012). Pátá disciplína. Praha. Management Press. 53 Literatura doporučená: Belbin, M.R. (2012). Nové obzory týmů. Walter Kluwer. Bennet, T, B., Rolheiser – Bennet, C., Stevahn, L. (1991). Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: Educational connections. Cohen, E.G. (1994). Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York: Teacher College Press. Hermochová, S. (2006). Teambuilding. Praha: Grada Publishing. Jacques, D (1991). Learning in Groups. London: Kogan Page. Johnson, D. W.; Johnson, R. T.; Johnson Holubec, E. (1990). Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. Edina: Interaction Book Company. Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál. Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum. KaíkováH. (2009) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s. Kasíková, H. (Ed). (2007). Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty – výukové materiály. Kladno: AISIS, o.s. Pol, M.; Lazarová, B. (1999). Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha: STROM. Polechová, P. (2000). Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha: PedF UK. Sitná, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. Slavin, R. (1983). Cooperative learning. New York: Longman.