Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s pojmy, principy a teoriemi, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci v práci s klienty.
Osnova studijního předmětu: 1.Sociální pedagogika a sociálně pedagogická práce. 2.Paradigmata sociálně pedagogické pomoci. 3.Metodologická specifika pomáhajících teorií. 4.Učinné faktory sociálně pedagogické práce. 5.Profesionální vztah a hranice autonomie. 6.Etika v pomáhajících profesích. 7.Direktivní a non-direktivní přístupy. 8.Na klienta zaměřené přístupy. Rogersův přístup zaměřený na klienta. 9.Existenciální terapie a logoterapie v práci s klientem. 10. Transakčně analytický přístup ke klientovi. 11. Behaviorální přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody) 12. Konstruktivistické a systemické přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
The aim is to acquaint students with the concepts, principles and theories that are the professional basis of social pedagogical assistance in working with clients.
Course syllabus: 1. Social pedagogy and social pedagogical work. 2.The paradigms of social pedagogical assistance. 3.Methodological specifics of helping theories. 4.Effective factors of social pedagogical work. 5. Professional relationship and autonomy. 6. Ethics in helping professions. 7.Directive and non-directive approaches. 8. Client-centered approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods). Rogers - Client-centered approach. 9.Existencial therapy and Logotherapy. 10.Transactional analytical approach (philosophical, theoretical background, concept of help and methods) 11.Behavioristic approach to a client. 12.Constructivistic and systemic approaches to a client.
It is allowed to complete the course in the next section of study.
Literatura povinná:
DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. 215 s.. ISBN 80-7254-329-6
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000.
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat, Praha: Slon, 1999.
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
Literatura doporučená:
GOJOVÁ, A. Teorie a modely komunitní práce. 1. Vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta.2006.
GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2.
HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON 1997.
HATTON, K. Social Pedagogy in the UK, Theory and Practice. Dorset: Russell House Publishing, 2013.
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0.
KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et. al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
KORNBECK, J., ROSENDAL J. N. The Diversity of Social Pedagogy in Europe. Studies in comparative social pedagogies and international social work and social policy. BoD – Books on Demand, 2009.
LUDEWIG, Kurt. Základy systemické terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 111 s. Psyché.ISBN 978-80-247-3521-4.
POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3.
PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1.vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2.
SATIR, V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-303-1.