Charles Explorer logo
🇨🇿

Evropské vzdělávací instituce, programy a projekty

Předmět na Filozofická fakulta |
APDV10018

Anotace

Cílem semináře je přiblížit studentům témata vzdělávacích programů a strategií mezinárodních organizací působících v evropském regionu (témata evropských vzdělávacích programů). Obsahem semináře budou subjekty evropské vzdělávací politiky, klíčové programy, deklarace a dokumenty. Bude vysvětlena základní terminologie z oblasti vzdělávací politiky z pohledu mezinárodních organizací, a to v kontextu konkrétních vzdělávacích projektů a grantových programů. Předmětem praktických aktivit bude vyhledávání a interpretace zejména zahraničních informačních zdrojů a jejich komparace, diskuse a práce s výukovými manuály. Součástí předmětu je i návštěva hosta, promítání a reflexe filmového dokumentu, případně exkurze do vybrané organizace.

ZÁPOČET: Bude udělen na základě úspěšné prezentace/obhajoby vlastního návrhu evropského projektu.(Téma projektu je vhodné dopředu konzultovat s vyučujícím.)

TÉMATA SEMINÁŘŮ: 1. EVROPSKÁ VZDĚLÁVACÍ POLITIKA

-základní terminologie, stručná historie, vzdělávací instituce (mezinárodní, vládní, nevládní, neziskové, humanitární, soukromý sektor) a] OSN (UNESCO)

- struktura organizace

- síť Přidružených škol UNESCO, evropské školy, UNICEF, UNHCR

- Vzdělání pro všechny (EFA), Vývojové cíle milénia, Střednědobá strategie 2007-2013

- Klíčové deklarace OSN, významné dny a dekády b] EU (Evropská komise)

- struktura organizace, Bílé knihy, Lisabonský proces, evropské vzdělávací programy (NAEP)

- Eurydice, Europass, Evropské jazykové portfolio, Euroguidance 2.VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.UDRŽITELNÝ ROZVOJ A KULTURNÍ DĚDICTVÍ.

- Výchova ke zdraví (prevence HIV/AIDS, chudoba, voda), třetí země, WHO, zdravé školy, komunitní vzdělávání

- Udržitelný rozvoj (Světové kulturní a přírodní dědictví, nemateriální dědictví, environmentální výchova)

- Seznam světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO, kluby UNESCO 3. MULTIKULTURALITA A INTERKULTURNÍ DIALOG. Bilingvismus a plurilingvismus ve vzdělávání.

- jazykové, bilingvní, evropské a mezinarodní školy

- multikulturní/ bilingvní rodina

- jazyková identita 4.GRANTOVÝ SYSTÉM ČR a EU. Realizace vzdělávacích projektů.

- stručný přehled grantových programů a informačních zdrojů 5. VĚDA, VÝZKUM A ETIKA

- práce se statistikami a výsledky výzkumů

- výzkum a etika, plagiátorství, citace, účast na konferencích 6.OTÁZKY BEZPEČNOSTI V EU. Prezentace zápočtových prací .

- mezinárodní vztahy (ohniska válečných konfliktů), česká diplomacie

- globální problémy - masakry na školách, slumy, děti ve válce, děti jako vojáci, nelegální práce dětí, dětská prostituce a pornografie