* Osnova:
1. Vymezení sociálně pedagogických metod v kontextu systémů práce se skupinami.
2. Definice skupiny a její členění. Základní znaky skupiny. Druhy skupin. Význam skupiny pro jedince.
3. Vývoj skupiny. Role ve skupině. Vedení skupiny - osobnost sociálního pedagoga ve skupinové práci.
4. Skupinová dynamika.
5. Pravidla a zásady skupinové práce.
6. Vybrané techniky skupinové práce I.: techniky arteterapie, canisterapie, dramaterapie, muzikoterapie, taneční a pohybové terapie.
7. Vybrané techniky skupinové práce II.: psychodrama, sociodrama, encounterové skupiny.
8. Nácvik sociálních dovedností ve skupinové práci.
9. Techniky skupinové práce s vybranými typy klientů I.: děti žijící v zařízeních pro výkon ústavní či ochranné výchovy. Děti s poruchami učení a chování.
10. Techniky skupinové práce s vybranými typy klientů II.: děti a dospělí s mentálním postižením. Děti a dospělí s tělesným či kombinovaným postižením.
11. Techniky skupinové práce s vybranými typy klientů III.: osoby v přechodné sociální krizi. Lidé se závislostí na omamných a psychotropních látkách.
12. Techniky skupinové práce s vybranými typy klientů IV.: senioři. Lidé s duševním onemocněním.
13. Supervize. Energetická stránka pomáhání.
Cílem kurzu je seznámit studenty se skupinovou prací jako jednou z forem metod sociální pedagogiky. Studenti se seznámí se základními teoretickými přístupy, formami a cíli skupinové práce a zejména s jejím praktickým využitím v sociálně pedagogické praxi při práci s různými skupinami klientů.