Cíl předmětu: Cílem předmětu je rozvoj vědomostí a kompetencí v oblasti sociální a pedagogické komunikace. Osnova předmětu:
1. Základy předmětu sociální komunikace ve vzdělávání
2. Základní roviny sociální komunikace
3. Fáze a struktura komunikace, kódování sdělení
4. Klasifikace typů sdělení
5. Základní charakteristika verbální komunikace - druhy, formy
6. Rozhovor, dialog, hlasová kultura a technika
7. Paralingvistika
8. Základní charakteristika neverbální komunikace
9. Druhy neverbální komunikace
10. Cvičení zaměřená na rozvoj dovedností v oblasti verb ální a neverbální komunikace Literatura povinná: BERCKHAN, B. Komunikace bez zábran. Praha: Portál,
2012. ISBN 978-80-262-0066-6. DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada,
2008. ISBN 978-80-247-2018-0. MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada,
2010. ISBN 978-80-247-2339-6. MOTSCHING, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Praha: Grada,
2011. ISBN 978-80-247-3612-9. VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada,
2008. ISBN 978-80-247-2614-4. Literatura doporučená: NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada,
2005. ISBN 80-247-0738-1. PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada,
2005. ISBN 80-247-0858-2. VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál,
2005. ISBN 978-80-7367-387-1.