Morální problematiku výchovy a vzdělávání lze chápat nejen z hlediska etických teorií, výchovných strategií či vývojové psychologie, ale též s ohledem na podmínky a specifika konkrétního prostředí, v jehož rámci se výchova a vzdělávání odehrává. Tyto podmínky jsou určovány rodinnou výchovou, hodnotovým systémem společnosti, způsoby komunikace, mediální distribucí vybraných názorů a vzorů, technologickým pokrokem, citovými předpoklady jedince a v neposlední řadě také způsobem, jímž se učitel staví k morálním obsahům učiva v procesu vzdělávání.
Literatura:
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
KOHLBERG, L., HERSH, R. Moral development: A Review of the Theory. Theory into practice. 1997, 16(2), 53-59.
ISSN 1543-0421.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada).
ISBN 978-80-247-1284-0.
PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-146-0.
VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-225
-6.
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 9788074350511.