Charles Explorer logo
🇨🇿

Integrace žáků s OMJ do českého vzdělávacího systému

Předmět na Filozofická fakulta |
APDV10078

Anotace

Zájem o problematiku integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do českého vzdělávacího systému neustále roste, a to zejména v posledních letech v souvislosti s uprchlickou krizí způsobenou válečnou situací na Ukrajině.

Cílem kurzu je seznámit studenty se základní terminologií a základními daty o počtech migrantů v České republice a ve vzdělávacím systému. Předmětem kurzu budou i informace o tom, jak se v průměru liší akademické dovednosti žáků s migrační historií oproti žákům domácí populace (prostřednictvím PISA testů). Bude nás zajímat, zda se liší míra pocitů sounáležitosti se školou, míra prožíváním úzkosti v souvislosti se školní docházkou, míra pocitů neférovosti v zacházení a pocitů ohrožení šikanou. Předmětem diskuze bude také jejich motivovanost k dosažení úspěchu ve vzdělávání a vzdělávací aspirace. V neposlední řadě budeme zjišťovat, co mohou vzdělávací systémy udělat pro úspěšnou adaptaci žáků s odlišným mateřským jazykem do vzdělávacích systémů.

Podmínkou udělení zápočtu je v případě distančních studentů aktivní účast v hodinách a vypracování seminární práce, ve které budou kriticky reflektovány poznatky z vybrané odborné literatury zaměřené na danou problematiku.

V případě studentů denního studie je podmínkou udělení zápočtu aktivní účast v hodinách a vypracovávání průběžných domácích úkolů.