Charles Explorer logo
🇨🇿

Praktikum sociální výchovy a primární prevence

Předmět na Filozofická fakulta |
APE516053

Anotace

VSTUPNÍ PODMÍNKA:UZAVŘENÉ PŘEDMĚTY

Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje

------------------------------

Cíl předmětu:

Předmět zakládá elementární praktické/didaktické dovednosti pro práci v oblasti školní i mimoškolní primární nespecifické prevence zejm. prostřednictvím (osobnostně) sociální výchovy; dále zakládá elementy kompetencí pro využití těchto dovedností na základě porozumění teoriím užívaných postupů a jevů, které s aplikací technik souvisí.

Osnova předmětu:

Teoreticko-praktický předmět opírající se o didaktiku oborů zabývajících se osobnostním a sociálním rozvojem, osobnostní sociální výchovou a sociální výchovou jako primární prevencí (dramatická výchova, zážitková pedagogika atd.) a zejm. o didaktiku osobnostní a sociální výchovy. Předmět demonstruje na praktických

činnostech vedených studenty nebo vyučujícím typické didaktické principy výstavby kurzů osobnostně sociálního rozvoje a kurzů (zejm. nespecifické) primární prevence. Věnuje přehledům témat, výstavbě lekcí a specifickým postupům/metodám učení v v podobných kurzech a metodám managementu učení (dramatické-rolové hry, eticky dilematické případové metody, koncentrativně pohybová cvičení, dialogické postupy, strategické hry, techniky

řešení problémů, techniky využívající prvků umění, fyzicky náročné skupinové aktivity atd.).

Součástí obsahu je didaktická analýza technik, instrukcí a reflexí a aplikace vztažných teorií (kooperativní učení, mozkově kompatibilní učení, řízené sociální učení, pedagogická percepce atd.) v kontextu cílů os.soc. rozvoje nebo/a primární prevence.

Aktuální literatura k předmětu je pod tlačítkem - "Literatura ke kurzům" za osobním profilem vyučujícího: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV