Cíl předmětu:
Studenti získají hlubší teoretický vhled do metod výzkumu v pedagogice.
Anotace studijního předmětu:
• Měření v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní výzkum, formulace a testování hypotéz, statistické metody užívané p ři testování hypotéz.
• Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie (fenomenologie, Chicagská škola, Frankfurtská škola, konstruktivismus aj.).
• Základní přístupy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologické zkoumání, biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, akční výzkum).
• Designy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
• Pedagogické pozorování (druhy, vlastnosti, techniky standardizovaného pozorování, zúčastněné, nezúčastněné aj.)
• Dotazník v pedagogickém výzkumu (konstrukce dotazníku, vlastnosti dobrého dotazníku, dotazníkové
šetření aj.)
• Rozhovor v pedagogickém výzkumu (strukturovaný, nestrukturovaný, polostrukturovaný, skupinový, narativní aj.)
• Didaktické testy (konstrukce didaktického testu, testové úlohy, vlastnosti didaktického testu, standardizace)
• Sociometrie v pedagogickém výzkumu (sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, indexy)
• Výzkumná zpráva.
Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.