Předmět vyučuje Mgr. Veronika Novotná.
Cíl předmětu:
Studenti budou nabývat osobnostně sociálních kompetencí potřebných pro dobré zvládání role sociálního pedagoga, pedagogického poradce a pedagoga osobnostně sociálního rozvoje a prevence, nebo je budou upevňovat a zdokonalovat. Předmět se bude orientovat především na praktické učení bazálním osobnostním a sociálním dovednostem v souladu s žádoucími kompetencemi sociálního pedagoga. Učení neakcentuje prioritně aplikované dovednosti (např. komunikace při supervizi), ale pracuje především se základy dovedností použitelných napříč profesí (i v životě mimo profesi). Současně vytváří základ pro aplikovaná témata v jiných předmětech (mediace; poradenský rozhovor atd.).
Osnova předmětu:
Předpokládá se zosobněná, zážitková a reflektivní práce s těmito tématy (pořadí je abecední): aktivní naslouchání, asertivita, empatie, komunikační flexibilita, psychohygienické dovednosti, rozpoznání podstaty sociálních situací, sdělování zpětných vazeb, seberegulace, srozumitelné vyjadřování, strategie zvládání obtížné komunikace a
řešení konfliktů, využívání (a kontrola) vlastní paralingvistiky a řeči těla, znalost sebe, dovednosti sebereflexe a práce na osobní stabilitě.
Literatura: Aktuální literatura k předmětu je pod tlačítkem - "Literatura ke kurzům" za osobním profilem vyučujícího: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV - viz literatura k předěmtu "Komunikace".