Cílem kursu je uvést studující do různých způsobů tematizace problému člověka a ukázat jak mytické a archaické formy vykládající postavení člověka na zemi, mezi ostatními tvory a v kosmu ovlivňuje do dnešních dob pojetí a sebepojetí člověka. V úvodu kursu jsou probrána některá mytologická, náboženská a filosofická pojetí člověka; pozornost je věnována založení filosofické antropologie. Vzhledem k orientaci přednášejícího je předmět završen
úvodem do fenomenologického pojetí člověka. Protože každá pedagogická teorie obsahuje zjevnou či skrytou tematizaci lidské osobnosti, je kurs koncipován pro zájemce zaměření na obecně vědní teoretické a filosofické základy oboru. Zvláštní pozornost je věnována tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické problematice. Kurs Teorie člověka je doporučen zvláště studujícím, kteří jsou orientováni na problematiku osobnostního a sociálního rozvoje
Studijní literatura
BUBER, M. Problém člověka. Praha: Kalich 1997. (159 s.) ISBN 80-7017-109-X
CORETH, E. Co je člověk? Základy filozofické antropologie. Praha: Zvon - české katolické nakladatelství, 1994
(215 s.) ISBN 80-7113-089-2
Člověk v moderních vědách. Praha: FÚ ČSAV, 1992. ISBN 80-7007-028-5
JANKE, W. Filosofie existence. Praha: Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0510-0
LETZ, J. Filozofická antropológia: Príspevok ku kreačno-evolučnému porozumeniu človeka. Bratislava: Edicía
Filozofickej sekcie ÚSKI a SKA, 1994. ISBN 80-88743-07-9
MARGOLIS, Joseph The Arts and the Definition of the Human. Toward a Philosophical Anthropology. Stanford
University Press Cloth, ISBN: 9780804759533 Paper ISBN: 9780804759540 Digital ISBN: 9780804769860
MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-01-1
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001 (165 s.) ISBN 80-85866-64-1
PEŠKOVÁ, J.; SCHÜCKOVÁ, L. Já člověk. Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN, 1992. (270 s.) ISBN 80-04-21766-4
SEILEROVÁ, B. Človek ve filosofickej antropológii. Bratislava: Iris, 1995 (149 s.). ISBN 80-88778-10-7
SINGULE, F. Pedagogické směry XX. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.
SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.
STARK, S. Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň: ZČU v Plzni, 2000. ISBN 80-7082-686-X
Na webových stránkách katedry studující má k dispozici seznam cca 200 titulů na výběr.