Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodologie pedagogiky II

Předmět na Filozofická fakulta |
APE520006

Anotace

Stručná anotace předmětu

Cíl předmětu:

Studenti získají hlubší teoretický vhled do metod výzkumu v pedagogice.

Osnova předmětu:

• Měření v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní výzkum, formulace a testování hypotéz, statistické metody užívané při testování hypotéz.

• Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie (fenomenologie, Chicagská škola, Frankfurtská škola, konstruktivismus aj.).

• Základní přístupy kvalitativního výzkumu (případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologické zkoumání, biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, akční výzkum).

• Designy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.

• Pedagogické pozorování (druhy, vlastnosti, techniky standardizovaného pozorování, zúčastněné, nezúčastněné aj.)

• Dotazník v pedagogickém výzkumu (konstrukce dotazníku, vlastnosti dobrého dotazníku, dotazníkové

šetření aj.)

• Rozhovor v pedagogickém výzkumu (strukturovaný, nestrukturovaný, polostrukturovaný, skupinový, narativní aj.)

• Didaktické testy (konstrukce didaktického testu, testové úlohy, vlastnosti didaktického testu, standardizace)

• Sociometrie v pedagogickém výzkumu (sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, indexy)

• Výzkumná zpráva.

Studijní literatura

Literatura základní:

Denzin, N. K., Lincoln, Y. (eds.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2005.

Glaser, B. G. Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press, 1992.

Hendl, J. Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2008.

Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. 4. vyd. Praha: Portál, 2012.

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

Škaloudová, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.

Yin, R. K. Case study research: Design and methods. London: Sage, 2003

Literatura doporučená:

Anděl, J. Statistické metody. Praha: Matfyzpress, 1993.

Byčkovský, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT, 1982.

Gavora, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.

Chráska, M., Janák, V. Statistika pro pedagogy. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1990.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.

Chráska, M. Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, Pedagogická fakulta UP, 2005.

Lindquist, E. F. Statistická analýza v pedagogickém výzkumu. Praha: KPÚ, 1965.

Maňák, J., Švec, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: MU, 2004.

Silverman, D. Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications, 2000.

Silverman, D. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. 2nd Edition. SAGE

Publications, London 2001.

Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice:

Albert, 1999.