Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociálně pedagogické metody

Předmět na Filozofická fakulta |
APE520013

Anotace

Stručná anotace předmětu: Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou a jejich využitím v sociálně pedagogické práci. Svoje poznatky dokáže aplikovat při řešení modelových situací, rozboru kasuistik a v praktických činnostech své odborné praxe. Osnova předmětu:

1. Fáze práce s klientem.

2. Direktivní a non-direktivní způsoby intervence, systémy pomoci a systémy kontroly.

3. Energetická stránka pomáhání, hranice vztahu, syndrom vyhoření.

4. Motivy pro pomáhající profese.

5. Rozhovor jako stěžejní metoda sociálně pedagogické práce, zásady a způsoby vedení rozhovoru.

6. Rozhovor jako metoda práce s klientem, kontakt s klientem v rámci rozhovoru, respektující dialog a aktivní naslouchání, usměrňování rozhovoru.

7. Skupinová práce s klienty, terapeutická komunita, svépomocné skupiny.

8. Mediace jako metoda řešení konfliktu.

9. Probace jako alternativa práce s mladistvými pachateli.

10. Práce s obětí trestného činu. Agrese a domácí násilí.

11.Dobrovolnická práce s klienty.

12. Supervize v pomáhajících profesích.

13.Etika pomáhajících profesí. Course syllabus:

1. Working with the client,phases of cooperation with the client.

2. Directive and non-directive means of intervention, aid systems and control systems.

3. Energetic aspects of helping, relationship boundaries, burnout syndrome.

4. Motives for helping professions.

5. Interview as a key method of social pedagogical work,the principles and ways of directing inteview.

6. Interview as a method of working with the client, contact with the client in the interview, respecting dialogue and active listening, directing the interview.

7. Group work with clients, therapeutic community, self-help groups.

8. Mediation as a method of conflict resolution.

9. Probation as an alternative to working with juvenile offenders.

10.Cooperation with victims of crime. Agression and home violence.

11.Volunteering work with clients.

12.Supervision in helping professions.

13.Ethics of helping professions. Literatura povinná: - KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál,

2000.ISBN - MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál,

2003. ISBN 80-7178-548-2. - SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál,

2000. ISBN 80-7178-312-9. - ÚLEHLA, I. Umění pomáhat, Praha: Slon,

1999. Literatura doporučená: - BAHBOUH, R. Pohádka o ztracené krajině. Psychologie sebekoučování. Praha: QED Group,2010. - ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál,

2007. - FRIČ, P. a kol. Dárcovství a dobrovolnictví v České republice, NROS, AGNES, Praha:

2001. ISBN 80-902633-7-2. - GUGGENBÜHL, A. Nebezpečí v pomáhajících profesích. Praha: Portál,

2007. ISBN 978-80-7367-302-4. - HAWKINS, P., SHONET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál,

2004. ISBN 80-7178-715-9. - KOL. Terapeutická komunita pro drogově závislé I. Vznik a vývoj. Praha: Středočeský kraj v Nakladatelství Lidové noviny,

2004. ISBN 80-7106-876-4. - JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese.

1. vydání. Nakladatelství TRITON,

2003. 215 s.ISBN 80-7254-329-6. - KUBÁTOVÁ, H. Sociologie životního způsobu. Praha: Grada,

2010. - MAŠÁT. V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Z. Susa, 2012, ISBN 978-80-86057-80-4 - MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících I, II, III. Hradec Králové: Nucleus, 2001, 2002,

2003. - MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál,

2007. - MENDEL, R. A. Méně slov a více pomoci. Účinné a neúčinné metody při snižování kriminality mládeže. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci,

2002. - ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: SLON

1994. - ŠIMEK, A. Supervize-kazuistiky. Praha: Triton,

2004. ISBN 80-7254-496-9. - Timulák, L.:Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2005, s. 133-148 - TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodická práce s nimi v organizacích. Praha: Portál,

2002. ISBN 80-7367-178-6. - RAINFORTH, B. - KUGELMASS, J. W. (Eds) Curriculum and Instruction for All Learners. Blending Systematic and Constructivist Approaches in Inclusive Elementary Schools. Baltimore: Paul H.Brookes Publishing Co.,

2003. - VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál,

1999. - VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál,

2009.