Charles Explorer logo
🇬🇧

Practicum of social education and prevention

Class at Faculty of Arts |
APE520015

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Stručná anotace předmětu

Cíl předmětu:

Předmět zakládá elementární praktické/didaktické dovednosti pro práci v oblasti školní i mimoškolní (osobnostně) sociální výchovy; dále zakládá elementy kompetencí pro využití těchto dovedností na základě porozumění teoriím užívaných postupů a jevů, které s aplikací technik souvisí, a to ve školní edukaci, v primární prevenci a v mimoškolních kurzech osobnostního rozvoje a sociálních dovedností pro děti, mládež a dospělé.

Osnova předmětu:

Teoreticko-praktický předmět opírající se o didaktiku oborů zabývajících se osobnostním a sociálním rozvojem, osobnostní sociální výchovou a sociální výchovou jako primární prevencí (dramatická výchova, zážitková pedagogika atd.) a zejm. o didaktiku osobnostní a sociální výchovy. Předmět demonstruje na praktických

činnostech vedených studenty nebo vyučujícím typické didaktické principy výstavby kurzů osobnostně sociálního rozvoje a kurzů (zejm. nespecifické) primární prevence. Věnuje přehledům témat, výstavbě lekcí a specifickým postupům/metodám učení v v podobných kurzech a metodám managementu učení (dramatické-rolové hry, eticky dilematické případové metody, koncentrativně pohybová cvičení, dialogické postupy, strategické hry, techniky

řešení problémů, techniky využívající prvků umění, fyzicky náročné skupinové aktivity atd.).

Součástí obsahu je didaktická analýza technik, instrukcí a reflexí a aplikace vztažných teorií (kooperativní učení, mozkově kompatibilní učení, řízené sociální učení, pedagogická percepce atd.) v kontextu cílů os.soc. rozvoje nebo/a primární prevence.

Studijní literatura

Literatura povinná:

JOHNSON, D. W. Reaching out – Interpersonal effectiveness an self-actualization. Needham Heights: Allyn and

Bacon, 2000.

VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.

Literatura doporučená:

ČINČERA, J.: Práce s hrou (pro profesionály). Praha: Grada, 2008.

GALLA, M. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Praha: SANANIM, 2007.

JOHNS, H. Personal development in counsellor training. London: Sage, 2005.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.

KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS, 2005.

MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1999.

MIOVSKÝ ET AL. (eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA, 2010.

ŠVEC, J., JEŘÁBKOVÁ, S., KOLÁŘ, M. Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Prevenci šikany. Praha: Odyssea, 2007.

VALENTA, J. Učit se být. (Soubor témat a metod pro osobnostně a sociální výchovu). 2. vyd. Praha, Kladno : Strom

– AISIS, 2003.

VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (Didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS, 2004.

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3.vyd. Praha: Grada Publishing 2008.

VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS, 2005.

VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.