Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Studenti budou mít přehled o problematice osobnostně sociálního rozvoje jako obsahu školní i mimoškolní výchovy, a to se zřetelem k jeho primárně preventivní funkci. Budou se orientovat ve struktuře základních jevů/pojmů s touto tématikou spjatých a budou s to aplikovat ji na základě různých zkušeností (minulých, s předmětem paralelně nabývaných, příp. získávaných i přímo v předmětu). Budou se orientovat též ve specifice dalších pedagogických systémů orientovaných na problematiku osobnostně sociálního rozvoje a primární prevence.
Osnova předmětu:
Osobnostní, sociální a morální rozvoj z pohledu pedagogiky a sociální pedagogiky (resp. os.soc.rozvoje v různých pojetích sociální pedagogiky), psychologie, sociologie a adiktologie. Konkrétní teoretická pedagogická východisko os.soc.rozvoje. Školní forma osobnostně sociálního rozvoje osobnostní a sociální výchova. Cíle, principy, témata, metody a formy osobnostní a sociální výchovy. Strukturované pedagogické systémy zabývající se osobnostně sociálním rozvojem (dramatická výchova, sociální výcvik, globální výchova, zážitková pedagogika a další).
Studijní literatura
Literatura povinná:
McLAUGHLIN, C., BYERS, R. Personal and social development for all. London: David Fulton, Publisher, 2001.
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.
Literatura doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
DING, S., LITTELTON, K. Children's Personal and Social Development. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2005.
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2006.
KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995.
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2011.
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU, 2004.
McLAUGHLIN, C., ALEXANDER, E. Reframing personal, social and emotional education: Relationships, agency and dialogue. London: NAPCE for the National Children's Bureau, 2005.
MIOVSKÝ ET AL. (eds.) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA, 2010.
Personal, social, health and economic wellbeing key stage 3. [online] National Curriculum. Dostupný na: http://curriculum.qcda.gov.uk/index.aspx
PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2010.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik – srovnání systémů. Praha: ISV, 1999.