Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunitní vzdělávání a plánování

Předmět na Filozofická fakulta |
APE520019

Anotace

Stručná anotace předmětu

Osnova předmětu:

Úvod do problematiky komunitního vzdělávání

Rodina a komunita ve vzdělávacím kontextu

Celoživotní vzdělávání v komunitě

Komunitní školy v ČR

Komunitní školy v Evropě a ve světě

Praktikum - tvorba komunitního projektu

Komunitní plánování a spolupráce s místními subjekty

Komunitní rozvoj (výchova a vzdělávání v kontextu regionálního rozvoje)

Exkurze (komunitní škola/komunitní centrum)

Diskuse s hostem (odborník/praktik z oblasti komunitního vzdělávání)

Prezentace a obhajoba komunitních projektů studentů

Studijní literatura

Literatura povinná:

DYSON, A. KERR, K. RAFFO.C.WIGELSWORTH,M.Developing Children Zones for England. Centre for Equity in education, The University of Manchester. Save the Childre. 2012.

DYSON, A. KERR, K. Taking action locally: School developing innovative area initiatives. Centre for Equity in education, The University of Manchester. [online]. 2011 [cit. 2013-08-05]. Dostupné z WWW: http://www.education.manchester.ac.uk/research/centres/cee/publications/ESRC-practitioner-report-final.pdf

GOJOVÁ, A. Teorie a modely komunitní práce. 1. Vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2006.

HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická 1. Vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997.

MURPHY, K. NOVÁK, T. Příručka profesního rozvoje koordinátora komunitního vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Nová

škola, 2005.

SOBOTKA, J. Práce s komunitou. Praha: Pražská vysoká škola psychosociálních studií, 2010.

ZATOUKAL, L. Plánování rozvoje sociálních služeb metodou komunitního plánování. 1. vyd.. -- Olomouc:

Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.

Literatura doporučená:

KRBCOVÁ MAŠÍNOVÁ, L. POLESNÝ, M. Deset kroků procesem komunitního plánování: metodiky pro plánování sociálních služeb. Ústí nad Labem: Centrum komunitní práce Ústí nad Labem, 2008.

RABUŠICOVÁ, M. Škola a (versus) rodina. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004.

SKOVAJSA, M. a kol. Občanský sektor: organizovaná občanská společnost v České republice. 1. vyd..Praha:

Portál, 2010.

TANNENBERGEROVÁ, M. KRAHULOVÁ, K. a kol. Jak se stát férovou školou II. : inkluzivní vzdělávání v praxi.

Brno: Liga lidských práv, c2010.

VAŠKOVÁ, V. ŽEŽULA, O. Komunitní plánování - věc veřejná: jak zjistit, co lidé opravu chtějí? : jak zlepšit život v obci? 1. Vyd. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí v nakl. Jan, 2002.

VIK, V. Jak zavést komunitní vzdělávání do školy. 1. Vyd.. Praha: Nová škola, 2007.

VIK, V. Plán rozvoje komunitního vzdělávání. Praha: Nová škola, 2004. 40 s.

Aktuální brožury, manuály, studie a webové portály – budou doporučeny ve výuce.