Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Seznámit studenty s problematikou týkající se lidské psychiky, vymezit rozdíly mezi normalitou a patologií, rozlišit jednotlivé projevy a jejich důsledky. Přehledně zmapovat příčiny vzniku jednotlivých duševních poruch a rozdělit je podle platné mezinárodní klasifikace nemocí na poruchy organické, psychotické, afektivní, neurotické, poruchy příjmu potravy, poruchy chování a návyková rizika. Vzhledem k studijnímu zaměření posluchačů je kladen důraz na sociální aspekty přednesených poruch a obtíží.
Osnova předmětu:
Úvod do oboru, pojem „normalita“, mechanismus vzniku duševních poruch.
Poruchy nálad, afektivní poruchy a jejich sociální dopad.
Schizofrenie a další schizoafektivní poruchy a jejich sociální dopad.
Neurotické poruchy a poruchy vyvolané stresem.
Neurotické poruchy dětského věku.
Poruchy osobnosti a problémy s nimi spojené.
Poruchy chování u dospělých – sex. deviace a dysfunkce.
Poruchy chování a emotivity v dětství.
Poruchy příjmu potravy.
Návykové a impulzivní poruchy.
Studijní literatura
BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003.
COHEN, R. I., HART, J. J. Student psychiatry today a comprehensive textbook. London: Oxford, 1994.
COHEN, R. M. Nejčastější psychické poruchy v klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
ČEŠKOVÁ, E. Schizofrenie a její léčba. Praha: Maxdorf, 2013
HORT, V., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. (a kol.) Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000.
KRATOCHVÍL, S. Jak žít s neurózou. Praha: Triton, 2006
LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Portál, 2010.
OREL, M. a kol. Psychopatologie. Praha: Grada, 2012.
PRAŠKOVÁ, H., PRAŠKO, J. Úzkostné a fobické poruchy. Praha: Galén, 2000.
SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie. Pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2012.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012.
WALDINGER, R. J. Psychiatry. London, Washington: American Psychiatric Press, 1990.