Charles Explorer logo
🇬🇧

Professional ethics

Class at Faculty of Arts |
APE520024

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je určen pouze oborovým studentům KPED

Stručná anotace předmětu

Cílem předmětu je získat vhled do problematiky etiky pomáhajících profesí a naučit se reflektovat a řešit profesní etická dilemata.

Osnova předmětu:

• Vztah profesní etiky a etiky

• Principy, pravidla a normy profesní etiky

• Etická dilemata pracovníků pomáhajících profesí (pomoc nebo kontrola, veřejné versus soukromé, hodnoty profesní a hodnoty osobní)

• Moc v pomáhajících profesích (zdroje moci, druhy moci, etická dimenze moci)

• Rizika pomáhajících profesí, syndrom pomocníka

• Etické kodexy a jejich funkce v klientských profesích • Genderové aspekty profesní etiky

• Ochrana osobních údajů v pomáhajících profesích

• Ohlašovací povinnost

Studijní literatura

Carr, D. (2000). Professionalism and Ethics in Teaching (Professional Ethics). London: Routledge.

Corey, G., Corey, M., Callanan, P. (2014). Issues and Ethics in the Helping Professions with 2014 ACA Codes, 9th

Edition, Wadsworth Publishing.

Čechová, J. (2003). Práca s jednotlivcom. In A. Tokárová (Ed). Sociálna práca. Prešov: Akcent. ISBN 80-968367-5- 7.

Dorotíková, S. a kol. (2003). Profesní etika učitelství. Praha: PedF UK, 2003.

Gluchman, V. (2005): Hodnota ľudskej dôstojnosti a jej miesto v etike sociálnych dôsledkov. In: O. Sisáková (Eds.):

Filozofia – Veda – Hodnoty II., Prešov: FFPU, s. 79-96.

Gluchman, V. (2008): Etika a reflexie morálky. Prešov: FF PU. ISBN 978-80-8068-714-4.

Guggenbühl-Craig, A. (2007). Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Přel. P. Patočka. 1. vydání. Praha: Portál.

ISBN 978- 80-7367-302-4.

Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. ISBN 80-7254-329-6

Janotová, H. a kol. (2005). Profesní etika. Eurolex Bohemia, Praha.

Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál.

Mráz, M. (2001). Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnava: Trnavská univerzita.

Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.

Timulák, L. (2005). Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2005, s. 133-148

Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80- 86429- 36-9.

Vacek, P., Švarcová, E. (2005). Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Gaudeamus, Hradec Králové.

Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění účinném od 1. ledna 2015.

Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/

Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem.

On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5dcd7fc113484be6af0fdd6e61588052%40thread.tacv2/Profesn%25C3%25AD%2520etika?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917