Cílem předmětu je, aby studenti pochopili funkčnost a význam školy a jejích prvků v sociálním systému. Rovněž je třeba, aby znali faktory, které mohou oslabovat nebo ohrožovat působení školy a dosahování jejích společensky očekávaných efektů. Je také třeba, aby se nad takovými faktory kriticky zamýšleli a kladli si otázku o podobách moderní školy.
Obsah:
Co škola není a co škola je - příklad descholarizace
Vznik moderní školy
Škola versus rodina
Škola jako sociální organizace
Škola jako byrokracie
Funkce školy
Prost ředí školy
Školní třída
Zdroje:
Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
Dvořák, D. (2010). Velké seřaďovací nádraží: struktura školy a socializace dětí, Orbis Scholae, 4:3, 63–78
Kaščák, O. (2006). Moc školy: O formatívnej sile organizácie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti (Polemický spis). Praha: Sociologické nakladatelství.
Merton, R. K. (2000). Byrokratická struktura a osobnost. In: Merton, R. K. Studie ze sociologické teorie. Praha: sociologické nakladatelství, 178-195.
Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin
Ballantine, J. H, Hammack, F.M., Stuber, J. (2017). The Sociology of Education: A Systematic Analysis. New York: Routledge.
Berg, G. (1982). Research into the School as an Organization. I: A Presentation and Discussion of Research Literature with a Bearing on the School as an Organization, Scandinavian Journal of Educational Research, 26:2, 95-117
Berg, G., Wallin, E. (1982). Research into the School as an Organization. II: The School as a Complex Organization, Scandinavian Journal of Educational Research, 26:4, 161-181
Parson, T. (1970). The School Class as a Social System. In: Parson, T. Social Structure and Personality, New York: The Free Press, 129-154.