Cíl předmětu:
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty se základními etickými náhledy na problematiku správného jednání, s vývojem etických teorií, vést studenty k porozumění základním etickým pojmům, ke kritické reflexi etických t émat; zprostředkovat poznatky o zákonitostech morálního vývoje u dětí a dospívajících a pohledy na pojetí a praxi etické výchovy v demokratické a pluralitní společnosti.
Osnova předmětu:?
Funkce mravního předporozumění v životě jedince?
Základní předpoklady konsensu pro mravní jednání a hodnocení?
Vztah svobody rozhodování a závaznosti mravního jednání. ?
Koncepce dobrého života v starořeckém a středověkém myšlení?
Empirismus a transcendentalismus v etice?
Morální a hodnotový relativismus ?
Existenciální etická východiska?
Etologické a sociobilogické výhrady vůči nepodmíněným mravním závazkům?
Diskursivní etika jako pokus a završení projektu moderny?
Konflikt liberálních a komunitárních představ o sebeuskutečnění ?
Logický novopozitivismus v etice?
Vliv postmoderního myšlení na koncepty hodnot a mravní praxi?
Morální vývoj jedince ve vztahu k vývoji kognitivnímu?
Možnosti školy v ovlivňování mravního vědomí, svědomí a jednání dítěte?
Metody a formy mravní výchovy ?
Otázky manipulace a hodnotové indoktrinace ve výchově a vzdělávání?
Etická výchova v rámcových vzdělávacích programech?
Etika učitelství