* Tematické okruhy:
- logopedie - vymezení vědního a studijního oboru, vymezení pojmu narušená komunikační schopnost, logoped - osobnostní a kvalifikační předpoklady, platná legislativa
- logopedická intervence - prevence (primární, sekundární, terciární), diagnostika (model komplexního logopedického vyšetření), terapie; pomůcky a přístroje užívané při logopedické intervenci
- narušený vývoj řeči - opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie
- afázie
- mutismus
- narušení článkování řeči - dyslalie (+ metodika korekce hlásek), dysartrie
- narušení zvuku řeči - rinolalie, palatolalie
- narušení plynulosti řeči - koktavost, breptavost
- poruchy hlasu
- symptomatické poruchy řeči
- úvod do surdopedie - vymezení oboru, klasifikace a diagnostika sluchových vad, kritické momenty ve vývoji řeči
Cílem kurzu je seznámit studenty se základní problematikou logopedie jakožto vědní disciplíny, studijního oboru a profese. Východiskem výkladu bude přehled základní oborové terminologie a rámcová informace o poskytování logopedické intervence u nás i v zahraničí. Poté bude věnována pozornost jednotlivým kategoriím narušené komunikační schopnosti a otázkám jejich diagnostiky a terapie. Důraz přitom bude kladen na ty aspekty problematiky, se kterými se studenti mohou běžně setkat v praxi. Podána bude také základní informace o problematice surdopedie, konkrétně otázka včasného rozpoznávání sluchových vad a současných trendů v jejich korekci. Dostatečný prostor bude ponechán také pro témata navržená studenty na základě jejich individuálních zájmů.
Předmět je primárně určen studentům oboru Fonetika. Studentům jiných oborů bude povolen zápis v závislosti na volné kapacitě.
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude vypsán pouze jeden zkušební termín.