Charles Explorer logo
🇬🇧

European Integration

Class at Faculty of Arts |
APO10113

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Detailní verze sylabu je dostupná v Moodlu, k němuž studentky a studenti získají přístup po formálním zapsání do kurzu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Daniel Šitera (sitera@iir.cz) konzultační hodiny (lze sjednat emailem): čtvrtek, 17:00-18:00; Ústav mezinárodních vztahů (Nerudova 3).

Kurz poskytne úvod do problematiky evropské (des)integrace. Aniž by tento proces nezbytně redukoval do pouhého historického vzniku a současné krize Evropské unie (EU), kurz popíše historický kontext a zároveň poskytne základní přehled o teoriích, aktérech, vybraných strukturách a politikách vztahujících se právě k tomuto regionálnímu řádu. Výuka bude založena na pokročilých učebnicových textech, aby studentky a studenti nejdříve získali základní vědomosti o evropské integraci samotné a mohli tak pochopit akademické – mainstreamové i kritické – diskuze uvnitř takzvaných evropskýchstudií.

Struktura kurzu bude následující: Nejprve stručně projdeme samotnou historii již 60 let trvajícího evropského projektu, abychom získali přehled o jeho dlouhodobém vývoji a jednotlivých milnících (část I). To nám umožní lépe pochopit vzájemnou diskuzi teoretických přístupů, které se vyvinuly v reakci na tento projekt, aby vysvětlily role a vliv s ním spojených (společenských a institucionálních) aktérů, dynamiku jejich vzájemných vztahů a strukturální procesy vznikající z těchto vztahů (část II). Výše nabité historicko-teoretické znalosti následně využijeme k samotné diskuzi nad základními strukturami a politikami EU (část III). Díky tomu se v závěru budeme moci zpětně kriticky ohlédnout za dosavadní integrací EU a integračními teoriemi samotnými, a to z perspektivy evropské desintegrace (částIV).

Účelem celého kurzu je se postupně přesunout z čistě učebnicového studia do reálné akademické diskuze o problematice evropské (des)integrace. To nám umožní pochopit reálnou dynamiku historického vývoje EU – jako našeho vlastního politicko-ekonomického prostoru – a zároveň získat vhled do jeho společenskovědního studia v pluralitní perspektivě.