* Bezpečnostní studia
* Jméno vyučujícího
PhDr. Jan Jireš
* Forma kursu a časový rozsah
LS 1/1
* Požadavky k atestacím
Kolokvium: Přečtení jednoho textu z přiloženého seznamu doporučené literatury (dle vlastního výběru studenta/ky) a následná krátká diskuse s vyučujícím o tomto textu.
Zápočet: Vypracování ?encyklopedického hesla" o rozsahu 3-5 normostran na téma ze seznamu poskytnutého vyučujícím. Počet položek použité odborné literatury musí dosáhnout alespoň tří.
Zkouška: Písemná zkouška v rozsahu látky probrané v průběhu kursu. Seznam literatury doporučené k přípravě na zkoušku je uveden níže.
* Stručná charakteristika obsahu
Cílem kursu je seznámit studenty a studentky se základními pojmy, koncepty a metodami oboru bezpečnostních studií, s historickým vývojem tohoto oboru a s důležitými teoretickými přístupy k bezpečnostní analýze. Vzhledem k teoretickému zaměření kursu se nebudeme věnovat ani bezpečnostní politice konkrétních států, ani detailní analýze konkrétních fenoménů a událostí souvisejících s bezpečností. Tam, kde je to vhodné, ovšem bude teoretický výklad doplněn konkrétními empirickými příklady.
***
Tematické okruhy:
Úvod do problematiky analýzy bezpečnosti. Předmět oboru bezpečnostní studia.
Základní otázky bezpečnostních studií: co je to bezpečnost?, bezpečnost koho?, co je hrozbou bezpečnosti?, kdo a jak zajišťuje bezpečnost?, jaká kvalita a kvantita bezpečnosti?, vnitřní bezpečnost a vnější bezpečnost, národní a mezinárodní bezpečnost.
Bezpečnostní studia jako podobor mezinárodních vztahů. Historický vývoj disciplíny a příbuzné podobory: válečná studia, strategická studia a mírová studia.
Tradiční diskuse o bezpečnosti: (neo)realismus a (neo)liberalismus.
Rozšíření/revize pojetí bezpečnosti po studené válce: tradicionalisté, ?rozšiřovatelé", kritické přístupy (postmodernismus, feminismus, konstruktivismus), kodaňská škola.
?Kodaňská škola": koncept sekuritizace, roviny analýzy, referenční objekty bezpečnosti, sektory bezpečnosti, koncept bezpečnostního komplexu.
Bezpečnostní společenství a bezpečnostní komplex, koncept kolektivní bezpečnosti v teorii a praxi, příbuzné koncepty.
Vojenský sektor bezpečnosti. Role vojenské síly a ?národní bezpečnost" (realismus versus kooperativní přístupy), spolupráce versus konflikt, kolektivní obrana a kolektivní bezpečnost, bezpečnostní dilema a možnosti jeho zmírňování (kontrola zbrojení). Koncept bezpečnostního společenství. Ohrožené hodnoty - stát a jeho přežití.
Politický sektor bezpečnosti. Ohrožené hodnoty - státní suverenita, stabilita a legitimita politického systému a politických institucí (v různých rovinách analýzy - substátní, státní, regionální, globální).
Hospodářský sektor bezpečnosti. Různé přístupy k hospodářské bezpečnosti. Ohrožené hodnoty - stabilita ekonomického řádu (státu, regionu, světa), prosperita, ekonomický růst, přístup k surovinám a trhům. Problémy autarkie versus mezinárodní ekonomické interdependence. Problematičnost pojmu ?hospodářská bezpečnost" v podmínkách tržní ekonomiky.
Environmentální sektor bezpečnosti. Různé přístupy k environmentální bezpečnosti. Ohrožená hodnota - trvale udržitelný rozvoj ekosystému (v lokální i globální rovině analýzy). Hrozby - přelidnění, nedostatek potravin a vody, vyčerpání neobnovitelných zdrojů, znečišťování, degradace půdy. Ekologické dopady války.
Societální sektor bezpečnosti. Ohrožená hodnota - identita (v substátní, státní a regionální rovině analýzy). Problematika národnostních a etnických menšin. Problematika (re)konstrukce identit (národní identita, evropská identita atd.). Hrozby - konkurenční identity.
Shrnutí: evropská bezpečnost ve 21. století. 26)
Cílem kursu je seznámit studenty a studentky se základními pojmy, koncepty a metodami oboru bezpečnostních studií, s historickým vývojem tohoto oboru a s důležitými teoretickými přístupy k bezpečnostní analýze. Vzhledem k teoretickému zaměření kursu se nebudeme věnovat ani bezpečnostní politice konkrétních států, ani detailní analýze konkrétních fenoménů a událostí souvisejících s bezpečností.
Tam, kde je to vhodné, ovšem bude teoretický výklad doplněn konkrétními empirickými příklady.