Charles Explorer logo
🇨🇿

Náboženské a národní identity v globální politice

Předmět na Filozofická fakulta |
APO500310

Sylabus

* 1) Úvod 2) Nahrazení náboženství národem

Monserat Guibernau, John Rex (eds.), The Ethnicity Reader. Nationalism, Multiculturalism, and Migration, Polity Press 2010: Benedict Anderson, The nation and the origin of national consciousness, s. 56 - 63; Ernest Gellner, Nationalism as a product of industrial society, s. 64 - 79; Eric Hobsbawm, An anti-nationalist account of nationalism since 1989, s. 79 - 89. 3) Kritika substitučního modelu

Adrian Hastings, The Construction of Nationhood: Ethnicity, Religion, and Nationalism Wiles Lectures, Cambridge University Press 1996, Kapitola I: The Nation and Nationalism, s. 1 - 34. 4) Národy a monoteismus

A. Hastings, ibid., Kapitola VIII: Religion further considered, s. 185 - 209. 5) Náboženství a kultura

Olivier Roy, Holy Ignorance. When Religion and Culture Part Ways, Oxford University Press 2013, Introduction, s. 1 - 22. 6) Možnosti synergie

O. Roy, ibid., Kapitola I: When Religion Meets Culture, s. 23 - 56. 7) Civilizace a multikulturalismus

O. Roy, ibid., Kapitola II: From Civilization to Multiculturalism, s. 57 - 66. 8) Náboženství, etnicita, národ

O. Roy, ibid., Kapitola III: Religion, Ethnic Group, Nation, s. 67 - 108. 9) Současný rozchod mezi náboženstvím a kulturou

O. Roy, ibid., Kapitola IV: Culture and Religion: The Divide, s. 109 - 148. 10) Evropské křesťanství a sekularizace (I)

O. Roy, Is Europe Christian, Oxford University Press 2019, s. 1 - 56. 11) Evropské křesťanství a sekularizace (II)

O. Roy, ibid., s. 57 - 102. 12) Evropské kulturní války a islám

O. Roy, ibid., s. 103 - 154. 13) Závěrečná diskuse

Anotace

Kurs začíná krátkou expozicí „modernistických“ teorií národa a nacionalismu, které jejich vznik a rozvoj – implicitně nebo explicitně – spojují s odumíráním náboženství jako strukturujícího faktoru lidského života a sociálních institucí. Naproti tomu Adrian Hastings považuje vztah mezi náboženskými a národními identitami za mnohem komplexnější, než jak ho líčí „substituční model“ modernistů.

Velká část kurzu je pak následně věnována jedné z nejnovějších teorií vztahu modernizace, náboženství a kultury, kterou vypracoval Olivier Roy. Poslední část kurzu se pak věnuje jeho interpretaci současných debat o „křesťanské Evropě“.