Jméno vyučujícího:
PhDr. Emil Voráček, DrSc.
Forma kurzu a časový rozvrh:
ZS 1/1, LS1/1
Požadavky k atestacím:
Podmínku zápočtu je seminární práce a aktivní účast v seminářích.
Název předmětu:
Diktatury 20. století ve srovnání
(zejména stalinismus a nacionální socialismus; vybrané problémy diktatur středovýchodní
Evropy 20.-30. let 20. století; )
Rozsah: 2 x 50 min. přednášek spojených se semináři, 2 semestry Povinně výběrová přednáška pro obor politologie.
Návaznost na jiné předměty: Absolvování jiných kursů není podmínkou.
Stručná charakteristika obsahu: záměrem tohoto kurzu je blíže seznámit a důkladně diskutovat s posluchači problém diktatur ve 20. století jednak teoreticky, a současně i z hlediska nových poznatků nabytých výzkumem v posledním desetiletí v ruských archívech. Průřezově a komparativně jsou sledovány hlavní problémy sovětských a německých dějin 20. století.
Pozornost je věnována zejména vývoji zkoumání diktatur 20. století, jejich teoretickému zpracování, zejména teorii totalitarismu a její myšlenkové genezi. Předmět je zaměřen na studium vzniku, genezi a fungování totalitních systémů, s konkrétním výkladem zejména stalinistické diktatury a nacionálního socialismu, některých podstatných momentů. Důraz je položen na komparaci.
Studijní materiály: z literatury vždy uvedena jen nejpodstatnější literatura; ostatní tituly v seznamu, podklady k dispozici ke zkopírování na sekretariátu ÚPOL, postupně pak na CD a
DVD, viz dále web stránka ÚPOL, garanta kursu; literatura bude průběžně doplňována.
Konzultace:
Středa ??.
Vhodné předem domluvit: e-mail: voracek@hiu.cas.cz 1
Zimní semestr 2007/2008 01 Úvod. Vnímání diktatur 20. století - Jakým způsobem pochopit diktatury 20. století? Diktátorská moc ve změnách legitimace a mocenských technik: od antické tyrannis k diktaturám 20. století
Literatura: Peter Steinbach: Zur Wahrnehmung von Diktaturen im 20. Jahrhundert. Aus Politik und
Zeitgeschichte, Nr. 51-52, 23. 12. 2002. 02 Signum 20. století: vzestup a překonání ?moderních diktatur?
Literatura: Detlef Schmiechen-Ackermann: Diktaturen im Vergleich, Darmstadt 2002, s. 6-11. 03 Možnosti, metodické problémy a meze komparativní metody výzkumu diktatur. Vývoj a systematické členění výzkumného terénu srovnání diktatur
Literatura: Emil Voráček: Vznik teoretického hodnocení nových mocenských systémů diktatur a některé aspekty geneze jednoho z interpretačních modelů: teorie totalitarismu. K problému komparace nacismu a stalinismu a vývoje interpretačních modelů diktatur ve 20. století. In: Totalitarismus.
Interdisciplinární pohled, ed. Ivo T. Budil, Plzeň 2005, s. 102-116. 04 Interpretační modely: ?Totalitarismus,?
Geneze výzkumu diktatur: meziválečné období, reflexe fašismu v Itálii, sovětského režimu ruskou emigrací v západní Evropě, reflexe ve Velké Británii, USA, Polsku a
Československu.
Literatura: Wolfgang Wippermann: Totalitarismus-theorien: die Entwicklung der Diskussion von der
Anfängen bis heute. Primus Verlag, Darmstadt 1997, 135 s.; Marcello Flores: History and Memory: The
Perception of Totalitarianism in Italy in a comparative Perspective, s. 70-79; Marek Kornat: Polish
Interpretations of Bolshevism and Totalitarian systems (1918-1939), s. 80-105. obě práce in: Klaus
Ziemer: Totalitarian and Authoritarian Systems: Factors in Their Decline and Hurdles in the
Development of Democratic Order, in: Jerzy W. Borejsa/ Klaus, Ziemer, eds. (2006): Totalitarian and
Authoritarian Regimes in Europe. Legacies and Lessons for the Twentieth Century, Berghahn Books,
New York/ Oxford; Markus Huttner: Totalitarismus und sekuläre Religionen ? Die Anfänge der
Totalitarismusdiskussion in England, 41-74, in: Diktaturvergleich als Herausforderung. Theorie und
Praxis, Hrsg. Günther Heydemann und Eckhard Jesse, Duncker & Humblot, Berlin 1998; Marek
Kornat: Polish Interpretations of Bolshevism and Totalitarian systems (1918-1939), s. 80-105. 05 Seminář 06 ?Totalitarismus? ?politická náboženství,? a ?moderní diktatury? ? tři konkurující si výkladové vzory. ?Moderní diktatura? jako otevřený rámec empirické komparace diktatur
Literatura: Emil Voráček, in: Bohuslav Litera a kol.: Sebedestrukce stalinismu, Praha 2004. 07 Koncepce totalitarismu Hannah Arendt, C. Friedrich a Z. Brzezinski
Literatura: Hannah Arendtová: Původ totalitarismu I-III, Praha 1996; Zbigniew BRZEZINSKI and
Carl J. Friedrich: Totalitarian Dictatorship and Autocracy, Harvard University Press, Cambridge (Mass.), 1956. 08 Prohloubení koncepce Friedricha a Brzezinského. Americký historický revizionismus
Literatura: Achim Siegel: Diktaturvergleich und Totalitarismustheorie ? Zur Weiterentwicklung des
Totalitarismuskonzept von Carl Joachim Friedrich, s. 75-94, in: Diktaturvergleich als 2
Herausforderung. Theorie und Praxis. Hrsg. Günther Heydemann und Eckhard Jesse, Duncker &
Humblot, Berlin 1998; Wolfgang Wippermann: Totalitarismus-Theorien. Die Entwicklung der
Diskussion von den Anfängen bis heute. Primus Verlag, Darmstadt 1997. 09 Seminář 10 Revitalizace teorie totalitarismu po pádu komunistických systémů ve východní
Evropě
Literatura: Wolfgang Wippermann: Totalitarismus-Theorien. Die Entwicklung der Diskussion von den Anfängen bis heute. Primus Verlag, Darmstadt 1997. 11 Integrální srovnání diktatur 20. století 11.1 Diktatury 20. století v systematickém srovnání 11.2 Fašistická moc? Mussoliniho Itálie a ?Třetí říše.? 11.3 Nacionální socialismus a stalinismus ? totalitní extrémní formy ?moderních diktatur.?
Literatura: Schmiechen-Ackermann, 2002, s. 62-86. Jerzy Borejsza: Italian Fascism, Nazism and
Stalinism: Three Forms of Totalitarianism from a Twenty-first-century Perspective, s. 3-24, in:
Ziemer, Klaus : Totalitarian and Authoritarian Systems: Factors in Their Decline and Hurdles in the
Development of Democratic Order, in: Jerzy W. Borejsa/ Klaus, Ziemer, eds. (2006): Totalitarian and
Authoritarian Regimes in Europe. Legacies and Lessons for the Twentieth Century, Berghahn Books,
New York/ Oxford, 12 Možnosti komparace nacismus ? stalinismus.
Literatura: Ian.Kershaw and Moshe Lewin(eds), Stalinism and Nazism. Dictatorships in Comparison,
Cambridge, Cambridge University Press, 1997, 13 Seminář
Letní semestr 2007/2008 14 Diktátoři a mocenský aparát
Literatura: Schmiechen-Ackermann, 2002, s. 87-102, Karl D. Bracher aj. 15 Rekrutace mocenské elity.
Literatura: Diktaturvergleich als Herausforderung. Theorie und Praxis. Hrsg. Günther Heydemann und Eckhard Jesse, Duncker & Humblot, Berlin 1998, 16 K významu charismatických a byrokratických prvků moci: osobnost vůdce.
Hitler, Stalin a Mussolini
Literatura: monografie Stalina (Robert Service), Hitlera (Ian Kershaw), Mussoliniho, 17 Vůdcovská dynamika ? sociální dynamika a ideologie
Literatura: Benno Enker, Führerdiktatur ? Sozialdynamik und Ideologie, in, Matthias Vetter,
Terroristische Diktaturen im 20. Jahrhundert. Strukturelemente der nationalsozialistischen und stalinistischen Herrschaft (Hrsg.), Westdeutscher Verlag, Opladen 1996, s. 85-117. 18 Seminář 3 19 Moc: státostrany z komparativní perspektivy. Význam společenských organizací pro mocenský systém
Literatura: Schmiechen-Ackermann (2002 : 93-97). 20 Moc: stalinismus v komparativní perspektivě. Vnitřní struktura stran v diktatuře. Case studie: Vnitřní struktura NSDAP a SED na místní úrovni ve srovnání
(1933-1945/ 1946-1970).
Literatura: Christine Müller: Die Binnestruktur von NSDAP und SED auf lokaler Ebene im
Vergleich (1933-1945/ 1946-1970). In: ZfG 2002-2004, s. 671-683. 21 Reflexe podstaty Hitlerovy diktatury
Literatura: Ian Kershaw: Working towards the Führer?: reflections on the nature of the Hitler
Dictatorship, in: I. Kershaw and M. Lewin(eds), Stalinism and Nazism. Dictatorships in Comparison,
Cambridge, Cambridge University Press, 1997, s. 88-106. 22 Politická ekonomie diktatur
Literatura: Paul Gregory: The Political Economy of Stalinism. Evidence from the Societ Secret
Archives, Cambridge 2004; Jurij A. Vasilev: Modernizacija pod krasnym flagom, Moskva 2006.. 23 Seminář 24 Diktatura a společenské vědy, kultura. Inteligence a moc. Vzdělané vrstvy v totalitních podmínkách
Literatura: Dietrich Beyrau, Die Intelligenz und die Macht. Bildungsschichten unter totalitären
Bedingungen. In: Mathias Vetter (Hrsg.), Terroristische Diktaturen im 20. Jahrhundert,
Strukturelemente der nationalsozialistischen Herrschaft, Opladen 1996, s. 16-41. 25 Způsob vlády a udržení moci ? úloha teroru, represe, deportace a pronásledování a jejich ideologické zdůvodnění režimní propagandou.
Literatura: Schmiechen-Ackermann (2002 : 103-126). 26 Meze diktatury. Spolupráce s režimem. Opozice a odpor
Literatura: Schmiechen-Ackermann (2002 : 100-126), Ian Kershaw. 27 Od diktatury k demokracii
Transformace, podmínky úspěchu , směry rozvoje.
Literatura: Wolfgang MERKEL/ Hans-Jürgen PUHLE: Von der Diktatur zur Demokratie.
Transformationen, Erfolgsbedingungen, Entwicklungspfade, Westdeutscher Verlag, Opladen/
Wiesbaden 1999, 274 s. Rec.: Bohemia 43 (2002), s. 295-297, D. Segert.
Stručná charakteristika obsahu: záměrem tohoto kurzu je blíže seznámit a důkladně diskutovat s posluchači problém diktatur ve 20. století jednak teoreticky, a současně i z hlediska nových poznatků nabytých výzkumem v posledním desetiletí v ruských archívech. Průřezově a komparativně jsou sledovány hlavní problémy sovětských a německých dějin 20. století.
Pozornost je věnována zejména vývoji zkoumání diktatur 20. století, jejich teoretickému zpracování, zejména teorii totalitarismu a její myšlenkové genezi. Předmět je zaměřen na studium vzniku, genezi a fungování totalitních systémů, s konkrétním výkladem zejména stalinistické diktatury a nacionálního socialismu, některých podstatných momentů. Důraz je položen na komparaci.