Charles Explorer logo
🇨🇿

Demokracie v rozdělených společnostech

Předmět na Filozofická fakulta |
APOV50114

Sylabus

Demokracie v rozdělených společnostech

ZS 2019/2020

APOV50114

Martin Štefek

Povinně volitelný předmět je určen výhradně studentům navazujícího magisterského studia.  

Anotace:

Otázka, zda může demokracie vzniknout a dlouhodobě přetrvat v rozdělených společnostech, je jedním ze zásadních sporů provázející západní politologii od konce druhé světové války. Cílem tohoto předmětu je jednak představit hlavní představitele těchto debat, jednak diskutovat jednotlivé přístupy na vybraných (zejména mimoevropských) případech. Kurz je pojat jako seminář; vyučující očekává aktivní participaci všech zapsaných studentů.  

Podmínky atestace:

Přednesení jednoho referátu a vypracování powerpointové prezentace pro účastníky semináře. Osnovu prezentace bude třeba konzultovat s vyučujícím aspoň s týdenním předstihem. Témata referátů budou rozdělena během první hodiny semestru. V případě neúčasti na prezentaci student vypracuje seminární práci v rozsahu 10-15 normostran podle pokynů vyučujícího. Termín pro odevzdání seminární práce: 28. 1. 2020.   

Základní témata: 1) Gabriel Almond o nehomogenních společnostech 2) Arend Lijphart a jeho kritikové 3) Koncepty centripetalismu 4) Případové studie – referáty (Bosna a Hercegovina, Libanon, Indie, Malajsie, Papua-Nová Guinea aj.)  

Základní doporučená literatura:

HOROWITZ, Donald L. Ethnic groups in conflict. Berkeley: University of California Press, 2000.

LIJPHART, Arend. Democracy in plural societies: a comparative exploration. New Haven: Yale University Press, 1980.

REILLY, Ben. Democracy in divided societies: electoral engineering for conflict management. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.  

Anotace

Otázka, zda může demokracie vzniknout a dlouhodobě přetrvat v rozdělených společnostech, je jedním ze zásadních sporů provázející západní politologii od konce druhé světové války. Cílem tohoto předmětu je jednak představit hlavní představitele těchto debat, jednak diskutovat jednotlivé přístupy na vybraných (zejména mimoevropských) případech.

Kurz je pojat jako seminář; vyučující očekává aktivní participaci všech zapsaných studentů.