Charles Explorer logo
🇬🇧

Crisis of Liberalism

Class at Faculty of Arts |
APOV50405

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Datum

Téma

Čtení   5. 10.

Úvod: nová kritika liberalismu     12. 10.

Kontrarevoluce

J. Zielonka: Why do they hate liberals? Str. 19-36   19. 10.

Illiberalism

F. Zakaria „Illibral Democrcy“ a V. Orbán „Speech at Băile Tuşnad“   26. 10.

Konzervativní kritika v Maďarsku:

A. Lanczi: „What Is Political Realism?“   2. 11.

Konzervativní kritika v Polsku:

R. Legutko „The Demon in Democracy“   9. 11.

Neliberální politika jako boj o pravici?

Marc F. Plattner „Illiberal Democracy and the Struggle on the Right“   16. 11.

Kulturní příčiny anti-liberální kontrarevoluce

S. Holmes a I. Krastev: „Světlo, které pohaslo“   23. 11.

Politika identity?

F. Fukuyama I a II   30. 11.

Politika identity?

Mark Lilla „The once and future liberal after identity politics“   7. 12.

Konzervativní kritika v USA

: R. Dreher „Benedicz Option“ a A. McIntyre „After Virtue“   14. 12.

Konzervativní kritika v USA:

P. Deneen „Proč liberalismus selhal“   4. 1.

Závěr    

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

„Liberalismus“ stojí dnes v centru veřejné debaty, a to nejen ve Střední Evropě, přičemž pro každého znamená něco jiného. Zvlášť zřejmá je roztříštěnost pojmu u nové, anti-liberální pravicové kritiky.

Nová, tzv. „post-liberální“ kritika liberalismu se ale liší od dřívější republikánské, feministické nebo komunitaristické. Zatímco se tyto kriticky zaobíraly slepými skvrnami liberální teorie nebo institucionální praxe z vlastní liberální perspektivy, současná pravicová kritika odmítá liberalismus samotný jako příčinu kulturní destrukce. Krize liberalismu je podle nich způsobená jeho úspěchem. Rostoucí post-liberální teorie je také málo zkoumaným kontextem národně-konzervativní populistické pravice.

Kurs si klade otázku: jak chápou "liberalismus" jeho "ne-liberální" či konzervativní kritici, z jaké problematiky či diagnózy současnosti vycházejí, jakou alternativu poskytují a co z jejich kritiky vyplývá pro současnou liberální teorii?