Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika

Předmět na Filozofická fakulta |
APR170006

Sylabus

Osnova předmětu:1. Charakteristika oboru speciální pedagogika, předmět, cíle, klasifikace speciálně pedagogických disciplín, základní speciálně pedagogické kategorie (pojmosloví). Pojmy exkluze, segregace, integrace, inkluze, participace, kvalita života, péče versus podpora a jejich vliv na život a rozvoj člověka s handicapem.2. Metody speciální pedagogiky, oblasti a metody diagnostiky ve speciální pedagogice.3. Možnosti vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (předpoklady dítěte pro integraci v běžné škole, podmínky integrace, individuální vzdělávací plán, speciální školství, orientace v legislativě).4. Systém pedagogicko-psychologického poradenství pro žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (PPP, SPC, poradenský systém na školách, jiné možnosti).5. Rodina s handicapovaným dítětem - psychologická problematika handicapovaných, vyrovnávání se s narozením handicapovaného dítěte, možnosti podpory rodiny (raná péče).6. Gerontopedagogika - handicap u seniorů, místo člověka ve společnosti v závěrečném období jeho života a paliativní péče.7. Alternativní a augmentativní komunikace ve speciální pedagogice.8. Vybrané terapeutické strategie ve speciální pedagogice.9. Ucelené preventivní a nápravné programy.

Anotace

Cíl předmětu:

Předmět nabízí přehled o základních okruzích problémů speciální pedagogiky, se kterými se mohou studenti setkat ve své praxi. Seznamuje se specifiky edukace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na komplexní, interdisciplinární přístup. Pozornost je soustředěna na možnosti organizace výchovy a vzdělávání dětí a dospívajících se speciálními vzdělávacími potřebami a na podporu dospělých, ev. seniorů se zdravotním postižením. Důraz je kladen na pochopení smyslu a významu jejich inkluze do společnosti. Diskutovány jsou příležitosti a úskalí inkluze v ČR.

The course offers an overview of the basic issues of special education problems, students can deal with pedagogy meet in their practice. It introduces the specifics of education of individuals with special educational needs emphasis on a comprehensive, interdisciplinary approach. Attention is focused on the possibilities of organization of education education of children and adolescents with special educational needs and to support adults; of seniors with Disabilities. Emphasis is placed on understanding the meaning and importance of their inclusion in society. The opportunities and pitfalls of inclusion in the Czech Republic are discussed.

Studijní programy