Obsahová náplň předmětu:
1) Autorita učitele a problematika kázn ě ve škole. Práce třídního učitele a mravní výchova ve škole.
2) Profesní etika učitelství.
3) Žák ohrožený nefunkčním rodinným prostředím. Syndrom CAN a role vychovatele, učitele.
4) Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence.
5) Sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání. Sociální vyloučení a inkluze.
6) Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte.
7) Sociálně pedagogická role učitele. Komunitní vzdělávání a komunitní projekty.
8) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematika inkluzivního vzdělávání.
9) Multikulturní výchova a vzdělávání.
10) Globální výchova: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
11) Environmentální a ekologická výchova. Mediální výchova.
12) Otázky bezpečnosti ve vzdělávání a s tím související prevence. Bezpečnost školního prostředí.
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovně-vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovně- vzdělávacím prostředí. Obsahovou náplň tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), pedagogicko-psychologické diagnostiky (aspekt vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).