Charles Explorer logo
🇨🇿

Vývojová psychologie

Předmět na Filozofická fakulta |
APS100022

Sylabus

Vymezení pojmu vývojová psychologie. Vztah vývojové psychologie k ostatním psychologickým disciplinám, její aplikace v jiných vědách, v praxi. Filosofické základy, směry vývojových idejí 19. stol. /zoopsychologie, psychologie národů a psychologie dítěte/. Psychologie dítěte. Hlavní směry psychologie na začátku století. Reflexologie, reaktologie, behaviorismus, psychoanalýza, gestaltismus /důraz na vývojově psychologická hlediska/. J. Piaget - základní myšlenky a přístupy, kognitivní vývojová teorie, jednotlivé etapy vývoje jedince. Přehled teorií duševního vývoje, snaha zhodnotit je a systemizovat. Determinanty psychického vývoje. Zrání x učení, kontinuita x diskontinuita, reversibilita x irreversibilita, genotyp x fenotyp. Periodizace vývoje - srovnání Freuda, Piageta, Eriksona a dalších jako ukázka diskontinuitního pojetí vývoje. Zákonitosti a principy vývoje /obecné - rozpor jako zdroj vývoje, kvantitativní a kvalitativní vztahy. i specifické - zpomalování tempa vývoje, kefalokaudální směr vývoje, diferenciace integrace./. Výzkumné, diagnostické i psychoterapeutické metody vývojové psychologie, druhy výzkumných projektů /longitudinální a transverzální /dg. metody a jejich využití, specifika dětské psychoterapie/. Přehled ontogenetického vývoje. Prenatální období, postup zrání plodu, nedonošenost - důsledky. Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů. Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky. Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě. Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/. Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti. Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost. Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny. Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost. Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální.

* Semináře Nechtěné děti Psychická deprivace v dětství Problémy socializace osobnosti Morální vývoj v procesu socializace Problematika určování školní zralosti Klady a zápory long. a trans. výzkumného přístupu Některé osobnosti vývojové psychologie Dyslexie - vyšetřování a způsoby doučování Ukázky některých užívaných dg. metod Druhy dětské hry

Dětská kresba Problematika školní úspěšnosti Období dospívání a drogy Extrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péče Rané sexuální zkušenosti Mezigenerační konflikty v dospívání Význam modelů původní rodiny pro volbu partnera Dnešní životní styl a mentální hygiena Specifika stáří S respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik.

Anotace

Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe.