Charles Explorer logo
🇬🇧

Developmental Psychology

Class at Faculty of Arts |
APS100022

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vymezení pojmu vývojová psychologie. Vztah vývojové psychologie k ostatním psychologickým disciplinám, její aplikace v jiných vědách, v praxi. Filosofické základy, směry vývojových idejí 19. stol. /zoopsychologie, psychologie národů a psychologie dítěte/. Psychologie dítěte. Hlavní směry psychologie na začátku století. Reflexologie, reaktologie, behaviorismus, psychoanalýza, gestaltismus /důraz na vývojově psychologická hlediska/. J. Piaget - základní myšlenky a přístupy, kognitivní vývojová teorie, jednotlivé etapy vývoje jedince. Přehled teorií duševního vývoje, snaha zhodnotit je a systemizovat. Determinanty psychického vývoje. Zrání x učení, kontinuita x diskontinuita, reversibilita x irreversibilita, genotyp x fenotyp. Periodizace vývoje - srovnání Freuda, Piageta, Eriksona a dalších jako ukázka diskontinuitního pojetí vývoje. Zákonitosti a principy vývoje /obecné - rozpor jako zdroj vývoje, kvantitativní a kvalitativní vztahy. i specifické - zpomalování tempa vývoje, kefalokaudální směr vývoje, diferenciace integrace./. Výzkumné, diagnostické i psychoterapeutické metody vývojové psychologie, druhy výzkumných projektů /longitudinální a transverzální /dg. metody a jejich využití, specifika dětské psychoterapie/. Přehled ontogenetického vývoje. Prenatální období, postup zrání plodu, nedonošenost - důsledky. Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů. Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky. Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě. Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/. Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti. Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost. Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny. Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost. Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální.

* Semináře Nechtěné děti Psychická deprivace v dětství Problémy socializace osobnosti Morální vývoj v procesu socializace Problematika určování školní zralosti Klady a zápory long. a trans. výzkumného přístupu Některé osobnosti vývojové psychologie Dyslexie - vyšetřování a způsoby doučování Ukázky některých užívaných dg. metod Druhy dětské hry

Dětská kresba Problematika školní úspěšnosti Období dospívání a drogy Extrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péče Rané sexuální zkušenosti Mezigenerační konflikty v dospívání Význam modelů původní rodiny pro volbu partnera Dnešní životní styl a mentální hygiena Specifika stáří S respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik.

Annotation

The subject affects the basic issues of general and special developmental psychology. There are presented lectures and seminars, and complemented by current research findings and materials from a variety of current areas of practice.