Vymezení předmětu srovnávací psychologie. Vztah srovnávací psychologie a evoluční psychologie s etologií na jedné straně a s obory humánní psychologie na straně druhé.Zopakování základních koncepcí současné biologie používaných při studiu chování. Evoluce: přírodní výběr a další evoluční faktory podílející se na formování chování. Fylogeneze: vzájemná příbuznost druhů. Ontogeneze: vývin jedince, interakce dědičných vloh a prostředí při formování behaviorálního fenotypu. Metody studia chování: pozorování, pokusy, automatický sběr dat o chování, počítačové analýzy dat o chování, modelování, srovnávací studie z existujících dat, metaanalýzy. Význam mezioborového zkoumání a porozumění chování.Smyslové vybavení a vnímání, zpracování smyslových vjemů nervovou soustavou.Řízení chování. Otázka rozpoznávání a hodnocení podnětů, reakce na ně, řízení chování, motivace.Dědičnost chování. Vztah a interakce dědičných vloh, fyzického a zejména sociálního prostředí při formování behaviorálního fenotypu.Komunikace: senzorické kanály komunikace, typy a obsah komunikace u zvířat. Plasticita chování: Učení a jeho typy, sociální dimenze učení u zvířat.Kognitivní procesy u zvířat. Zpracování, vyhodnocování informace a rozhodovací procesy u zvířat na individuální a skupinové úrovni.Emoce. Jejich fyziologický základ a kognitivní a adaptivní význam. Intenzita a strukturovanost emocionálního prožívání u zvířat. Inter-individuální variabilita psychických profilů a procesů u zvířat. Otázka osobnosti u zvířat. Otázka subjektivity, reflexe sebe a druhých u zvířat. Možné prekurzory etického hodnocení chování zvířaty. Sociální chování živočichů: dominance, teritorialita, koalice, egalitářská uspořádání skupin. Behaviorální strategie a jejich interakce, evolučně stabilní strategie.
Skupinové chování zvířat. Mechanismy koordinace chování v čase a prostoru. Interakce individuálního chování a emergentních vlastností skupiny. Etické otázky vztahu člověka a jiných druhů zvířat, které otvírá srovnávací psychologie.
Předmět poskytuje posluchačům náhled na kontinuitu a diskontinuitu psychologických fenoménů, procesů a mechanismů v rámci živočišné říše. Posluchači jsou povzbuzeni k otevřenému, kritickému a informovanému poznávání bohatství, rozdílnosti i jednotících rysů psychiky zvířat.
Na příkladech chování rozmanitých živočišných taxonů, zejména společenského hmyzu a teplokrevných obratlovců včetně člověka jsou vyloženy principy a postupy evolučně-adaptivního zkoumání psychiky, fylogenetické analýzy psychiky, endokrinologického a neurofyziologického zkoumání psychiky a studia sociálního rozměru psychiky zvířat. Výklad je založen zejména na rozboru následujících psychologických fenoménů: smyslové vnímání, motivace, komunikace, učení, kognice, emoce, sociální a skupinové chování a protoetické fenomény u zvířat.
Cílem předmětu je zejména poskytnout posluchačům orientaci v současném stavu poznání evolučních kořenů psychiky člověka a umožnit jim samostatný úsudek v otázkách (ne)jedinečnosti psychické konstituce člověka.