Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy psychometrie a psychodiagnostiky

Předmět na Filozofická fakulta |
APS100057

Sylabus

Obsah předmětu: 1) Cíle psychodiagnostiky, její výhody a rizika: klinické a psychometrické přístupy, evaluace testů a psychodiagnostických metod, požadavky na kvalitní manuál, autority v oblasti recenze testů 2) Fáze psychodiagnostického procesu: cíl, strategie, vyšetření, rozvaha, závěr se zprávou případně zpětnou vazbou a evaluace procesu. 3) Položky, jejich druhy, základní principy vytváření testů: práce s distraktory, využití různých typů škál, jednodimezionální vs. vícedimenzionální testy 4) Základní přehled nejpoužívanějších psychologických testů: hlavní členění, výhody a nevýhody jednotlivých druhů testů 6) Položková analýza: obtížnost položky, diskriminace položky, korelace položky s HS, vnějším kritériem, mezipoložková korelace, základy IRT 7) Faktorová analýza v psychodiagnostice: faktorová rovnice, loading, komunalita, vlastní číslo faktoru, rotace faktorů, principy volby počtu faktorů, 5) Norma a normalita: norma populační, norma kriteriální a další typy norem, vytváření norem, Q třídění 8) Výpočty reliability: teorie měření, obecná definice reliability, odhady reliability a způsoby jejich výpočtu, Spearman Brownův vzorec, chyba měření 9) Shoda posuzovatelů: jako odhad reliability při pozorování a posuzování, koeficient shody, koeficient kappa 10) Senzitivita a specifita testů: cut off skór, ROC křivky, AUC (area under curve) 11) Výpočty různých typů validit, příklady konkrétních validizačních studií u různých diagnostických metod 12) Testové baterie a integrace dat: kvantitativní i kvalitativní integrace dat a informací z diagnostického vyšetření, model disjunktivní, konjunktivní, kompenzační a kombinovaný.   13) Pozorování v psychodiagnostice: nejznámější pozorovací systémy, nácvik diagnostiky týmové interakce pomocí systému IPA, Gottmanův SPAFF, Ekmanův FACS, atd. 14) Psychodiagnostický rozhovor: základní pravidla pro vedení rozhovoru, typy otázek, nácvik konkrétních rozhovorů 15) Analýza stop a výsledků činnosti v psychodiagnostice: současné trendy v psychometrii – analýza digitálních stop na různých online platformách. 16) Modelové situace, assessment centra a development centra: nácvik vyhodnocení skupinové modelové situace, pozorování plus posuzování, ověření shody posuzovatelů 17) Druhy psychologických zpráv: klíčové náležitosti, principy posouzení kvality: informační hodnota neboli podrobnost/konkrétnost, adekvátnost/přesnost, evidence based přístup – podloženost fakty. 18) Zpětná vazba k výsledkům diagnostického vyšetření: pravidla poskytování zpětné vazby k diagnostickým výsledkům, nácvik konkrétní zpětné vazby ve dvojicích. 19) Etické standardy testování a psychodiagnostického procesu

Anotace

Předmět učí studenty kriticky hodnotit psychologické testy a patřičně zacházet s jejich manuály. Klíčovými tématy jsou v této souvislosti položková analýza, reliabilita, validita a standardizace testu včetně vytvoření vhodných norem.

V rámci rozvoje této schopnosti je třeba, aby dokázal každý student sestavit vlastní psychologický test či diagnostický postup a ověřit jeho psychometrické vlastnosti. Vedle rozšíření znalosti z oblasti psychometrie a psychologického testování budou studenti seznámeni s tím, jakým způsobem lze diagnosticky využít rozhovor, pozorování, modelové situace či analýzu stop a výsledků činnosti.

Studenti se budou učit průběhu diagnostického procesu, tedy jak na konkrétní zadání reagovat vhodnou volbou diagnostických nástrojů a volbou strategie diagnostického vyšetření. Pozornost bude věnována rovněž tomu, jak prověřovat a integrovat zjištěné informace do výsledné psychologické zprávy.