Předmět psychologie.
Základní předmětné kategorie obecné psychologie: psychika/mysl, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, osobnost, činnost.
Determinace psychiky.
Výzkumné projekty a metody základního výzkumu jakožto prostředky získávání faktologické základny obecně psychologického poznání.
Zařazení do systému psychologických věd.
Jednotlivé psychické procesy, jejich výsledky a zákonitosti jevů, na nichž se tyto procesy podílejí. Vztahy mezi jednotlivými psychickými procesy.
Pojetí citů včetně jeho vývoje, funkce emocí, jejich vlastnosti a složky, mozkové a somatické struktury významné pro emoce, teorie emocí a jejich vývoj, fenomenologie citů.
Pojem motivace a její charakteristika, funkce motivace (energetizace, dynamogenie a popř. direktivita), motivační cyklus, významné teorie motivace, homeostatické a růstové pohnutky, charakteristika konkrétních pohnutek.
Kognice, skladba poznávacích procesů; čití, vnímání a psychofyzika; představivost a obrazotvornost; myšlení, inteligence a řešení problémů; řeč, jazyk, mluva, symbolické procesy, pozornost a paměti.
Konace, charakteristika vůle, volních vlastností a volních procesů; obecné rysy řídicího cyklu, iniciace vnitřní činnosti, plánování, záměr, rozhodování, sebe-determinace, iniciace a usměrňování vnější činnosti a jednání, zpětné účinky uskutečnění úmyslů na subjekt činnosti a chování.
Koncepce psychické regulace, analýza vzájemných vztahů jednotlivých psychických procesů a složek mysli, zejména modely strukturální, funkcionální a interakční.
Předmět vede k orientaci v hlavních psychologických přístupech, jak se projevují např. v rámci jednotlivých psychologických směrů, nomotetickém vs. idiografickém zaměření, orientaci na jednotlivé složky psychiky a psychické funkce, sledování základních psychických procesů typu vývoj a rozvoj, socializace, zvnitřňování, učení, exteriorizace.
Tímto také směřuje k návaznosti obecné psychologie s aplikovanými a speciálními psychologickými disciplinami. Výklad obecně psychologických poznatků je podáván pluralisticky, s důrazem na vystižení syntetizujících tendencí v psychologickém poznání.