Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy pedagogické psychologie

Předmět na Filozofická fakulta |
APS300021

Sylabus

- Pedagogická psychologie jako teoreticko-aplikační disciplína, její předmět, hlavní úkoly, základní metody.

- Využití pedagogické psychologie pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince. Jak se stát dobrým učitelem? Jak se stát dobrým žákem?

- Základní vztahy ve vývoji osobnosti, ve výchově a v učení. Základní charakteristiky interakce dospělých a dětí.

- Rozbor vývoje osobnosti a výchovy na podkladě podrobně zpracovaných kasuistik.

- Motivace ve výchově a vyučování.

- Obecné přístupy k učení. Druhy učení a jejich charakteristika. Kognitivní styly a styly učení. Školní sebepojetí a akademická účinnost žáků.

- Psychologická problematika osvojování vědomostí a dovedností ve škole.

- Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově.

- Psychologická problematika výchovných prostředků.

- Školní úspěšnost žáka.

- Školní třídy a jejich management.

- Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko psychologické intervence.

- Standardizované a nové formy testování v pedagogické psychologii.

Anotace

Předmět ukazuje pedagogickou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a

školním poradenství a ve všech oblastech, kde psycholog potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých pro efektivní intervenci. Dále má poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení výchovných a vzdělávacích procesů a jejich působení pro rozvoj osobnosti (psychologie učení, vyučování, výchovy) a propojit poznatky pedagogické psychologie s řešením konkrétních situací při vzdělávání a výchově.