- Pedagogická psychologie jako teoreticko-aplikační disciplína, její předmět, hlavní úkoly, základní metody.
- Využití pedagogické psychologie pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince. Jak se stát dobrým učitelem? Jak se stát dobrým žákem?
- Základní vztahy ve vývoji osobnosti, ve výchově a v učení. Základní charakteristiky interakce dospělých a dětí.
- Rozbor vývoje osobnosti a výchovy na podkladě podrobně zpracovaných kasuistik.
- Motivace ve výchově a vyučování.
- Obecné přístupy k učení. Druhy učení a jejich charakteristika. Kognitivní styly a styly učení. Školní sebepojetí a akademická účinnost žáků.
- Psychologická problematika osvojování vědomostí a dovedností ve škole.
- Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově.
- Psychologická problematika výchovných prostředků.
- Školní úspěšnost žáka.
- Školní třídy a jejich management.
- Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko psychologické intervence.
- Standardizované a nové formy testování v pedagogické psychologii.
Předmět ukazuje pedagogickou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a
školním poradenství a ve všech oblastech, kde psycholog potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých pro efektivní intervenci. Dále má poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení výchovných a vzdělávacích procesů a jejich působení pro rozvoj osobnosti (psychologie učení, vyučování, výchovy) a propojit poznatky pedagogické psychologie s řešením konkrétních situací při vzdělávání a výchově.