Vývoj psychologického myšlení a poznání od vzniku psychologie jako samostatné vědy. Pluralistický charakter psychologie: typy pluralismu (trans-scientiální, teoretický, metodologický a terminologický).
Vývoj evropské a americké psychologie z hlediska proměn paradigmat, uplatnění paradigmat a preskripcí k charakteristice jednotlivých psychologických směrů a škol 19. a 20. století.
Vývoj psychologického pojmosloví a terminologie.
Možnosti integrace psychologického poznání.
Cílem předmětu je seznámit studenty s přehledem psychologických škol, směrů a systémů v 19. a zejména ve 20. století, jakož i jejich vlivu na vývoj psychologického poznání. Získané vědomosti pomohou studentům v orientaci ve složité mozaice psychologických disciplin, specializací a přístupů, a to jak v teoretické rovině, tak v praxi.
Získat orientaci v problematice psychologických škol, směrů a systémů a porozumět hlavním problémům vývoje současného psychologického myšlení.