Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika

Předmět na Filozofická fakulta |
APS300119

Sylabus

Speciální pedagogika jako vědní obor, jeho postavení v systému věd. Členění speciální pedagogiky, úkoly jednotlivých speciálně pedagogických disciplín.

Základní terminologie speciální pedagogiky, její cíle a úkoly. Speciálně pedagogické metody.

Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice, východiska rozdílnosti.

Jedinci se speciálními potřebami. Etiologie, výskyt a prevence jednotlivých druhů postižení. Občansko právní dimenze zdravotně postižených.

Pojetí speciální pedagogiky - základní historiografické údaje.

Socializace jako cíl speciální pedagogiky. Socializační proces a jeho stupně u postižených jedinců.

Kvality životního stylu ve vztahu k postižení. Základní psychologická problematika znevýhodněných osob.

Terapeutické metody ve speciální pedagogice.

Psychoterapie postižených. Terapeutická skupina a její význam. 10.Rodina postiženého dítěte - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.

Komplexní rehabilitace postižených jedinců.

Poradenství ve speciální pedagogice jako součást systému ucelené rehabilitace. Systém poradenských institucí.

Psychopedie, základní terminologie. Mentálně retardované osoby z hlediska možností socializačního procesu.

Somatopedie, její pojetí a základní terminologie. Nejčastější typy pohybových postižení, výchovná problematika těchto jedinců.

Základní pojmy surdopedie. Nejčastější sluchové vady, sociabilita těchto jedinců.

Terminologie logopedie. Komplexní služby pro jedince s narušením komunikačních schopností.

Charakteristika oboru tyflopedie, současná odborná terminologie. Přehled nejčastějších poruch zraku, socializační proces.

Etopedie a základní charakteristika užívané terminologie. Problematika jedinců s poruchami chování.

Anotace

Předmět má za úkol seznámit posluchače se základními cíli, úkoly, terminologií a členěním oboru speciální pedagogiky. Aktuální informace jsou zaměřeny na problematiku nejen biologických, ale zejména výchovných a vzdělávacích zákonitostí socializačního procesu jedinců se speciálními výchovnými potřebami a na oblast integrace postižených do běžného společenského prostředí.