Speciální pedagogika jako vědní obor, jeho postavení v systému věd. Členění speciální pedagogiky, úkoly jednotlivých speciálně pedagogických disciplín.
Základní terminologie speciální pedagogiky, její cíle a úkoly. Speciálně pedagogické metody.
Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice, východiska rozdílnosti.
Jedinci se speciálními potřebami. Etiologie, výskyt a prevence jednotlivých druhů postižení. Občansko právní dimenze zdravotně postižených.
Pojetí speciální pedagogiky - základní historiografické údaje.
Socializace jako cíl speciální pedagogiky. Socializační proces a jeho stupn ě u postižených jedinců.
Kvality životního stylu ve vztahu k postižení. Základní psychologická problematika znevýhodněných osob.
Terapeutické metody ve speciální pedagogice.
Psychoterapie postižených. Terapeutická skupina a její význam. 10.Rodina postiženého dítěte - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.
Komplexní rehabilitace postižených jedinců.
Poradenství ve speciální pedagogice jako součást systému ucelené rehabilitace. Systém poradenských institucí.
Psychopedie, základní terminologie. Mentálně retardované osoby z hlediska možností socializačního procesu.
Somatopedie, její pojetí a základní terminologie. Nejčastější typy pohybových postižení, výchovná problematika těchto jedinců.
Základní pojmy surdopedie. Nejčastější sluchové vady, sociabilita těchto jedinců.
Terminologie logopedie. Komplexní služby pro jedince s narušením komunikačních schopností.
Charakteristika oboru tyflopedie, současná odborná terminologie. Přehled nejčastějších poruch zraku, socializační proces.
Etopedie a základní charakteristika užívané terminologie. Problematika jedinců s poruchami chování.
Předmět má za úkol seznámit posluchače se základními cíli, úkoly, terminologií a členěním oboru speciální pedagogiky. Aktuální informace jsou zaměřeny na problematiku nejen biologických, ale zejména výchovných a vzdělávacích zákonitostí socializačního procesu jedinců se speciálními výchovnými potřebami a na oblast integrace postižených do běžného společenského prostředí.