Charles Explorer logo
🇨🇿

Ontogenetická psychologie [TV]

Předmět na Filozofická fakulta |
APS300298

Sylabus

Vymezení pojmu ontogenetická psychologie. Vztah ontogenetické psychologie k ostatním psychologickým disciplinám, její aplikace v jiných vědách, v praxi. Filosofické základy, směry vývojových idejí 19. stol. /zoopsychologie, psychologie národů a psychologie dítěte/.

Psychologie dítěte. Hlavní směry psychologie na začátku století. Reflexologie, reaktologie, behaviorismus, psychoanalýza, gestaltismus /důraz na vývojově psychologická hlediska/.

J. Piaget - základní myšlenky a přístupy, kognitivní vývojová teorie, jednotlivé etapy vývoje jedince.

Přehled teorií duševního vývoje, snaha zhodnotit je a systemizovat. Determinanty psychického vývoje. Zrání x učení, kontinuita x diskontinuita, reversibilita x irreversibilita, genotyp x fenotyp.

Periodizace vývoje - srovnání Freuda, Piageta, Eriksona a dalších jako ukázka diskontinuitního pojetí vývoje.

Zákonitosti a principy vývoje /obecné - rozpor jako zdroj vývoje, kvantitativní a kvalitativní vztahy. i specifické - zpomalování tempa vývoje, kefalokaudální směr vývoje, diferenciace integrace./. Výzkumné, diagnostické i psychoterapeutické metody vývojové psychologie, druhy výzkumných projektů /longitudinální a transverzální /dg. metody a jejich využití, specifika dětské psychoterapie/.

Přehled ontogenetického vývoje. Prenatální období, postup zrání plodu, nedonošenost - důsledky. Porod - různé přístupy k vedení porodu, působení prenatálních a perinatálních faktorů.

Novorozenecké období, popis základních reflexů, vývoj analyzátorů, rané formy učení, prosociální reakce, interakce matka - dítě, potřeby novorozence, vývoj lokomotoriky.

Kojenecké období. Gesellovy vývojové zákonitosti. Vývoj lokomotoriky, řečové a sociální reakce. Teorie mateřské deprivace, citové a sociální potřeby, typy interakce rodič - dítě.

Období batolete. Vývoj řeči. Jemná a hrubá motorika, intelektové schopnosti, postup socializace. Různá pojetí procesu socializace, případně personalizace /individualizace/.

Předškolní věk - kognitivní vývoj od symbolického k názornému myšlení, interiorizace sociálních norem, role, význam hry. Vývoj morálního cítění. Problematika školní zralosti.

Školní věk. Jeho specifika, faktory vlivu na školní prospěch, autorita učitele, adaptace na školní prostředí, kooperace x soutěživost.

Pubescence /prepuberta a puberta/. Časové vymezení, biologické, psychické a sociální změny, kognitivní vývoj, osobnostní zvraty, rané sexuální zkušenosti, profesionální orientace, životní orientace, sebepojetí. Vliv vrstevnické skupiny.

Adolescence. Raná, střední a pozdní dospělost. Specifika, sociální role, pracovní a reprodukční podmínky. Životní styl, rodina a její vývoj. Tvůrčí činnost.

Stárnutí a stáří. Involuční změny bio - psycho - sociální.

* Semináře

Nechtěné děti

Psychická deprivace v dětství

Problémy socializace osobnosti

Morální vývoj v procesu socializace

Problematika určování školní zralosti

Klady a zápory long. a trans. výzkumného přístupu

Některé osobnosti vývojové psychologie

Dyslexie - vyšetřování a způsoby doučování

Ukázky některých užívaných dg. metod

Druhy dětské hry

Problematika školní úspěšnosti

Období dospívání a drogy

Extrémně mladá manželství + Náhradní rodinná péče

Rané sexuální zkušenosti

Mezigenerační konflikty v dospívání

Význam modelů původní rodiny pro volbu partnera

Dnešní životní styl a mentální hygiena

Specifika stáří

S respektem k časovým možnostem proběhnou diskuse a ukázky sociálně psychologických výcvikových technik.

Anotace

Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe.