Obsah předmětu:
Změny psychiatrické péče po 2. sv. válce a její východiska (historická, hodnotová, medicínská, výzkumná); biopsychosociální model a z něj vyplývající kritéria úspěšnosti péče, stručná historie psychiatrické péče v západních zemích a na území ČR
Základní pojmy: komunitní péče a deinstitucionalizace vs ústavní péče, psychiatrická/psychosociální rehabilitace vs léčba.
Argumenty pro a proti deinstitucionalizaci. Bariéry a problémy v procesu deinstitucionalizace. Postoje veřejnosti.
Multidisciplinarita, péče zaměřená na člověka (case management) a zotavení. Cíle a hodnocení úspěšnosti komunitní péče.
Současná transformace psychiatrické péče a zavádění jejích principů do praxe: rovnost v právech a důstojnosti, sebeurčení a spolupráce, bezpečí, zapojení, komplexnost. Psychiatrická reforma v ČR; Centra duševního zdraví
Rehabilitační programy a intervence, peer programy.
Specifika transformace péče o seniory.
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní znalosti o komunitní péči o duševní zdraví, které jim umožní pochopit současný proces transformace psychiatrické péče s důrazem na historický a mezinárodní vývoj péče o lidi s duševním onemocněním. Příklady a aplikace se budou týkat především osob se závažným dlouhodobým duševním onemocn ěním a seniorů s kognitivními poruchami.