* Obsah předmětu * Přednášky
1. Úvod do předmětu.
2. Interpersonální hrozby a automatick é motivy.
3. Motivace sounáležitosti.
4. Kulturní variace v motivaci sebevyjádření.
5. Sdílení motivace.
6. Čtyři formy prosociální motivace: egoismus, altruismus, kolektivismus a principiálnost
7. Proč jsou lidé zaangažovaní? Motivace pro dobrovolnictví a jiné formy sociálního řízení.
8. Porozumění psychologie důvěry
9. Sociální endokrinologie: Hormony a sociální motivace.
10. Teorie založená na moci: Psychoekologický přístup k moci * Semináře Semináře budou probíhat formou cca 15 minutových referátů, které se budou týkat probíraných témat, s důrazem na možnost jejich uplatnění v pracovní oblasti, v podnikatelském prostoru, firmách, organizacích. Následně proběhne diskuse k nim. Seminární témata jsou následující:
1. Motivace sounáležitosti. Potřeba někam patřit. Odplata a pomsta. Negativní vlivy sociální izolace a ostrakismu. Sociální exkluze. Snaha o plnohodnotné členství v komunitě, společnosti.
2. Kulturní variace v motivaci sebevyjádření. Co je nejvíce a nejméně ceněno v kolektivistických a co v individualistických kulturách/společnostech. Projevování a potlačování emocí. Sociální vhodnost a možnost sebevyjádření. Potřeba sebeúcty. Variabilita v řečových projevech. Hodnota (svobodné) volby. Hledání štěstí a harmonie.
3. Sdílení motivace. Přizpůsobení motivace členské skupině. Společné zájmy a cíle. Sociální nákaza. Oblíbenost. Vztah mezi pocitem spřízněnosti a školním/akademickým úspěchem/výkonem. Přizpůsobení se motivací druhých vs. individualismus. Konformita a nezávislost. Poslušnost vůči autoritě. Nekritické osvojování negativních postojů a hodnot vůči jin ým skupinám.
4. Egoismus a altruismus. Pozitivní pocity z pomáhání druhým. Altruismus a lidská přirozenost. Vztah mezi empatií a altruismem.
5. Kolektivismus a principiálnost. Motivace přinášející skupinový profit. Motivace vytvoření a udržování nestranných morálních principů (spravedlnost). Morální pokrytectví.
6. Proč jsou lidé zaangažovaní? Motivace pro dobrovolnictví a jiné formy sociálního řízení. Psychologický zážitek komunity. Sociální identifikace. Skupinové členství. Získání respektu, sebeúcty. Participace v sociálních hnutích. Občanské chování.
7. Porozumění psychologii důvěry. Důvěra vůči neznámým. Logika důvěry. Racionálnost a iracionálnost důvěry. Experimentální hry vycházející z rizikovosti důvěry. Důvěra mezi blízkými lidmi.
8. Sociální endokrinologie: Vliv hormonů na chování a motivaci u mužů a žen. Hormony a sociální motivace. Testosteron a status. Testosteron a agrese. Testosteron a kooperace. Testosteron a romantické vztahy. Oxytocin a afilace/kooperace. Progesteron a afilace/kooperace. Hormony a nálada.
9. Psychoekologický přístup k moci. Nerovnost. Formy moci. Mocenské strategie a taktiky. Společenský status. Reakce na stres.
Stručná anotace předmětu: popis předmětu
Během lidské evoluce byli a jsou jedinci závislí na druhých, a to především v období dětství a dospívání. Avšak i v dospělosti je nezbytné spoléhat se na vzájemnou koordinaci a kooperaci. Potřebu naladění se na „společnou vlnovou délku“ vidět i na síle vlivu, který mají jiní na naše myšlenky, pocity, chování. V důsledku působení sociálního tlaku se lidé přizpůsobují názorům jiných a sociálním skupinám, se kterými se identifikují mnohem více, než si uvědomují. Je tedy vysoce pravděpodobné, že mezi nejdůležitější motivy lidí patří snaha zorientovat se v jejich sociálním světě. Hlavní otázky, které se budou na kurzu řešit, jsou:
Jaké cíle si lidé kladou v rámci sociální arény?
Jaké odměny se snaží získat/dosáhnout?
Jakým trestům a nákladům se snaží vyhnout?
Jaké pudy se snaží uspokojit?
V rámci předmětu se budou především rozebírat tři základní motivy a s nimi korespondující souvislosti: 1. Potřeba někam patřit 1.1. Taktiky stanovení „hodnoty vztahu“ k jiným 1.2. Kolektivistická a individualistická kultura 1.3. Konsekvence sounáležitosti a principy teorie sociální identity 2. Touha pomáhat ostatním 2.1. Čtyři kategorie altruismu: altruismus přinášející v konečném důsledku benefit sobě, jiné osobě, skupině nebo obhajující morální princip 2.2. Cíle dobrovolnictví a jiných forem občanské participace 2.3. Psychologie důvěry a ekonomické hry 3. Potřeba získat status, vliv a moc 3.1. Sociální motivace a hormony 3.2. Proč lidé touží po moci a jak získávají vliv 3.3. Teorie omlouvající systém sociálních hierarchií
Uvedená témata tvoří náplň kurzu Sociální motivace.