* Obsah předmětu: 1.Pomáhající/podpůrné, léčebné, rozvojové a komunikačně-tréninkové profese v současném světě: psychoterapie, psychologické poradenství, koučink, mentorink, mediace, trénink měkkých dovedností, trénink komunikace, osobnostní rozvoj apod. 2.Odborné asociace, výcvikové instituce v Čr a EU - didaktika výcviků, průběh, rozdíly, akreditace, uplatnění absolventů dle resortů a odbornosti, postavení jednooborové psychologie, informační zdroje pro další studium a profesní růst 3. Metody a techniky vybraných škol a směrů - demonstrace/ilustrace, výklad, zkušební trénink/nácvik, základní studijní sebezkušenost, diskuze, analýza
Stručná anotace předmětu:
Předmět navazuje na předmět Psychoterapeutické a rozvojové metody a techniky 1 a seznamuje studenty demonstračně-zážitkovou formou (přímou účastí či pozorováním) s různými technikami a metodami evidence- based psychologických směrů při jejich užití napříč spektrem kontextů aplikace, tj. do psychoterapie, poradenství, psychosociálního tréninku, osobnostního rozvoje, koučování, mediace, mentorinku, tréninku měkkých dovedností, tréninků komunikace apod.
Předmět šířeji a detailněji vysvětluje rozdíly v odborné kvalifikační přípravě pro výkon daných disciplín na profesionální úrovni, osvětluje studentům nároky odborného studia ve výcviku, strukturu jeho studia, dále předmět představuje instituce zaštiťující odbornou přípravu a zájmové/profesní asociace a instituty, pořádající postgraduální vzdělávání a přípravu pro oblast psychoterapie, poradenství, koučování apod. Důraz je kladen i na profesní uplatnění v pomáhajících profesích, na budování vlastní profesní identity a na rozdíly ve výkonech profese psychologa napříč sektory, které využívají obdobné metody a techniky pro práci s klienty.