Program
Program 5. 10. Úvod: program semináře, rozdělení termínů prezentace tezí BP/DP, obecné náležitosti tvorby odborného textu. 19. 10. prezentace: a) Zápis bibliografického údaje, způsob citování: poznámky pod čarou, tzv. „americká“ citace, seznam literatury, zásady transliterace. povinná četba: Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Dostupnost pramenů; Bibliografická citace, s. 71-81 a 91–113]. b) Typy vydání: vydání čtenářské a kritické. Aparát: různočtení, komentáře a vysvětlivky. Ukázka. c) Zásady transliterace. Nalézt chyby v transliteraci v tomto zápisu: Ju. Lotman: Kinematografičeskoje ponjatie „plan“ o literaturnyj tekst; Točka zrenija teksta (s. 315-334) 2. 11. prezentace: povinná četba: Umberto Eco: Šest procházek literárními lesy. Olomouc, Votobia 1997. [kapitoly Lesy okolo Loisy; Otálení v lesích, s. 41–100]
Co je obsahem výkladu? Klíčová slova. Hlavní termíny a teze. Anotace přednášky/studie. 16. 11. prezentace: povinná četba: Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Odeon, Praha 1988 [kap. Zprostředkovanost jako druhový znak vyprávění; s. 12-35].
Hlavní teze textu, typologie vypravěčské situace – k čemu slouží? 30. 11. prezentace: povinná četba: Stanzel, Franz K.: Teorie vyprávění. Odeon, Praha 1988 [kap. Revidovaná verze typických vyprávěcích situací, s. 63-100].
Co je cílem kapitoly? Zhodnocení Stanzlova přístupu, jeho přednosti a slabiny. 14. 12. prezentace: povinná četba: Gérard Genette: Hranice vyprávění, in: týž: Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalismu, sestavil Petr Kyloušek, Brno, Host 2002, s. 240-256.
Jaký model autor předkládá? Jak vysvětluje pojmy diegesis a mimesis? 4. 1. prezentace:
Stručné zhodnocení vybraných odborných textů s ohledem na témata BP/DP zvolená studenty.
Bakalářský/Diplomový seminář
Program semináře v ZS tvoří tři hlavní momenty: 1. každý student prezentuje hlavní teze připravované práce, tato prezentace je provázená diskusí v semináři; 2. vysvětlení, v čem spočívají náležitosti odborného textu (styl, výklad, poznámkový aparát apod.); 3. společná četba vybraných odborných (literárněvědných) textů, představujících směrodatné podněty v myšlení o literatuře – jejich studium a následná diskuse bude doprovázena dalšími dílčími otázkami a úkoly směřujícími k nácviku tvorby odborného stylu.
Podmínkou splnění zápočtu je kromě zmíněných bodů také aktivní účast na semináři v ZS.
Program semináře v LS: průběžné odevzdání kapitol práce (doporučený rozsah každé kapitoly je cca 10 NS) a jejich individuální konzultace s vedoucím.