1/ 1. 10. Úvod: moderní "krétské narativy".
Kréta jako kolébka evropské civilizace. Arthur Evans, James Frazer a role Kréty v evolucionistických teoriích konce 19. a 1. poloviny 20. století.
Kréta jako společnost původního matriarchátu a květinová civilizace. Maria Gimbutas, kult Velké bohyně a nová náboženská hnutí.
Role mínójské a antické tradice v budování řecké národní identity. „Subversivní archaismus“ Michaela Herzfelda.
Interpretace: "Hadí bohyně". 2/ 8. 10. Narativ, nebo mapa? Povaha mínójských vizuálních reprezentací.
Média sdílení kulturních obsahů v novopalácové době: písmo, pečeti, performance, vizuální reprezentace.
Technika zhotovování fresek, jejich témata, užívaná perspektiva.
Základní interpretační rámce: ilustrace k mýtu, ilustrace k rituálu, narativní a nenarativní umění.
Interpretace: Ship Procession Fresco.
Text: Strasser, Thomas F. „Location and Perspective in the Theran Flotilla Fresco.“ Journal of Mediterranean Archaeology 23.1 (2010): 3-26. 3/ 15. 10. Polytheismus, nebo monotheismus?
Základní obtíže interpretace mínójského náboženského uspořádání.
Teorie „monotheismu“, teorie „polytheismu“ a jejich stoupenci.
Předpoklady existence strukturovaného pantheonu.
Hranice „božství“.
Interpretace: Potnia thérón v Akrotiri a na pečetích, Isopata ring, "Master Impression".
Text: Blakolmer, Fritz. „Iconography Versus Reality: Goddesses and Gods in Minoan Crete“, in Πεπραγμένα ΙΑ´ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου. Rethymno, 2018. 4/ 22. 10. Konstrukce genderu a její vizuální reprezentace.
Modifikace egyptského zobrazovacího kánonu.
Zobrazování nahoty; pohlaví a gender; performativní přístup.
Interpretace: Bull-Leaping Fresco.
Text: Alberti, Benjamin. „Gender and the Figurative Art of Late Bronze Age Knossos.” In:Labyrinth Revisited: Rethinking “Minoan” Archaeology. Yannis Hamilakis (eds.). Oxford: Oxbowbooks, 2009. 5/ 29. 10. Konstrukce mužské identity.
Kamenné vázy.
Sféry mužské činnosti.
Nakládání s vlasy.
Interpretace: Fisherman Fresco. 6/ 5. 11. Konstrukce ženské identity.
Xesté 3.
Sféry ženské činnosti. Šafrán.
Interpretace: Saffron Gatherer.
Text: Day, Jo. „Crocuses in Context: A Diachronic Survey of the Crosus Motif in the Aegean Bronze Age“. Hesperia: The Jounal of the American School of Classical Studies at Athens 80/3 (2011): 337–379.
Doplňkový text: Vlachopoulos, Andreas G. "The wall paintings from the Xeste 3 building at Akrotiri: towards an interpretation of the iconographic programme." In . N. Brodie, J. Doole, G. Gavalas & C. Renfrew (eds), Horizon: a Colloquium on the Prehistory of the Cyclades. Cambridge: McDonald Institute for Archaeological Research, 451–65. 7/ 12. 11. Hodina odpadá. 8/ 19. 11. Dětství a adolescence. Mateřství a plodnost.
Vizuální reprezentace dětství.
Absence motivu kúrotrofos.
Lidská a dětská oběť.
Fázování adolescence a teorie přechodových rituálů.
Kúros z Palaikastra.
Interpretace: Boxing Boys Fresco.
Text: Budin, Stephanie Lynn. Images of Woman and Child From the Bronze Age: Reconsidering Fertility, Maternity, and Gender in the Ancient World. Cambridge: CUP, 2011. [Kapitola 1, "Introduction", s. 11-25; Kapitola 7, "Conclusions", s. 326-348] 9/ 26. 11. Konstrukce osobní identity.
Jednotná a jedinečná identita v kulturních konstrukcích.
Pohřby, ústup kultu předků.
Pečeti.
Specifické kontexty frontálního zobrazování.
Interpretace: pečetní prsten z Agia Triady.
Text: Fowler, Chris. The Archaeology of Personhood: An Anthropological Approach. London: Routledge, 2004, s. 1-30. 10/ 3. 12. Vizualizace "palácových" center: performativní rozměry mínójské kultury.
Funkce „paláců“. Revize Evasova modelu "chrámu-paláce".
Heterarchické společenské uspořádání. Korporátní strategie moci.
Architektonická komparace mykénských a mínójských "paláců".
Tanec a jeho zobrazování.
Interpretace: knósské miniaturní fresky: Sacred Dance and Grove Fresco, Grandstand Fresco.
Text: Schoep, Ilse. "The Minoan ´Palace-Temple´ Reconsidered: A Critical Assessment of the Spatial Concentration of Political, Religious and Economic Powe in Bronze Age Crete." Journal of Mediterranean Achaeology 23.2 (2010): 219-243. 11/ 10. 12. Strukturování neosídleného prostoru. Řecká představa o krétských pederastických rituálech.
Liminální prvky v krajině. Vrcholové svatyně, jeskynní svatyně.
Figurální votiva, anatomické modely z vrcholových svatyní a současná pravoslavná tamata. Kúros z Palaikastra.
Intraregionální poutní svatyně - Kato Symi.
Eforos a athénská představa o institucionalizované pederastii.
Texty: Dodd, D. B. "Athenian Ideas about Cretan Pederasty." In: T. K. Hubbard (ed.), Greek Love Reconsidered. New York: 2000, 33-41.
Perlman, P. J. “One Hundred-Citied Crete and the 'Cretan ΠΟΛΙΤΕΙΑ'”. Classical Philology. 1992, 87(3): 193-205. 12/ 17. 12. Hodina odpadá. 13/ 7. 1. Řecká reflexe II. Kréta a neuměřenost. Diskuze nad závěrečnými pracemi. Evaluace.
Eurípidés, Hippolytos (Faidra, Ariadné a Pasifaé).
Text: Eurípidés, Hippolytos. Hru si prosím přečtěte alespoň v českém překladu, ideálně použijte komentovaný překlad. Text si přineste s sebou na hodinu.
Závěrečné práce: text prosím vložte do sis nebo za
Kurz se věnuje intepretaci mínójského společenského a náboženského uspořádání na Krétě novopalácové doby. Hlavním pramenem intepretace bude vizuální materiál, především dochované fresky.
Kurz kombinuje přednáškovou a seminární část: po výkladu v první části hodiny bude vždy následovat společná práce s obrazovým materiálem a diskuze nad zadaným textem. Předmět je určen primárně studentům religionistiky bakalářského i magisterského studia, srdečně zváni jsou rovněž studenti jiných oborů.