Charles Explorer logo
🇨🇿

Náboženství a společnost mínójské Kréty: interpretace vizuálních reprezentací

Předmět na Filozofická fakulta |
ARL100337

Sylabus

1/ 1. 10. Úvod: moderní "krétské narativy".

Kréta jako kolébka evropské civilizace. Arthur Evans, James Frazer a role Kréty v evolucionistických teoriích konce 19. a 1. poloviny 20. století.

Kréta jako společnost původního matriarchátu a květinová civilizace. Maria Gimbutas, kult Velké bohyně a nová náboženská hnutí.

Role mínójské a antické tradice v budování řecké národní identity. „Subversivní archaismus“ Michaela Herzfelda.

Interpretace: "Hadí bohyně". 2/ 8. 10. Narativ, nebo mapa? Povaha mínójských vizuálních reprezentací.

Média sdílení kulturních obsahů v novopalácové době: písmo, pečeti, performance, vizuální reprezentace.

Technika zhotovování fresek, jejich témata, užívaná perspektiva.

Základní interpretační rámce: ilustrace k mýtu, ilustrace k rituálu, narativní a nenarativní umění.

Interpretace: Ship Procession Fresco.

Text: Strasser, Thomas F. „Location and Perspective in the Theran Flotilla Fresco.“ Journal of Mediterranean Archaeology 23.1 (2010): 3-26.  3/ 15. 10. Polytheismus, nebo monotheismus?

Základní obtíže interpretace mínójského náboženského uspořádání.

Teorie „monotheismu“, teorie „polytheismu“ a jejich stoupenci.

Předpoklady existence strukturovaného pantheonu.

Hranice „božství“.

Interpretace: Potnia thérón v Akrotiri a na pečetích, Isopata ring, "Master Impression".

Text: Blakolmer, Fritz. „Iconography Versus Reality: Goddesses and Gods in Minoan Crete“, in Πεπραγμένα ΙΑ´ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου. Rethymno, 2018.  4/ 22. 10. Konstrukce genderu a její vizuální reprezentace. 

Modifikace egyptského zobrazovacího kánonu.

Zobrazování nahoty; pohlaví a gender; performativní přístup.

Interpretace: Bull-Leaping Fresco.

Text: Alberti, Benjamin. „Gender and the Figurative Art of Late Bronze Age Knossos.” In:Labyrinth Revisited: Rethinking “Minoan” Archaeology. Yannis Hamilakis (eds.). Oxford: Oxbowbooks, 2009. 5/ 29. 10. Konstrukce mužské identity.

Kamenné vázy.

Sféry mužské činnosti.

Nakládání s vlasy.

Interpretace: Fisherman Fresco.  6/ 5. 11. Konstrukce ženské identity.

Xesté 3.

Sféry ženské činnosti. Šafrán.

Interpretace: Saffron Gatherer.

Text: Day, Jo. „Crocuses in Context: A Diachronic Survey of the Crosus Motif in the Aegean Bronze Age“. Hesperia: The Jounal of the American School of Classical Studies at Athens 80/3 (2011): 337–379.

Doplňkový text: Vlachopoulos, Andreas G. "The wall paintings from the Xeste 3 building at Akrotiri: towards an interpretation of the iconographic programme." In . N. Brodie, J. Doole, G. Gavalas & C. Renfrew (eds), Horizon: a Colloquium on the Prehistory of the Cyclades. Cambridge: McDonald Institute for Archaeological Research, 451–65. 7/ 12. 11. Hodina odpadá. 8/ 19. 11. Dětství a adolescence. Mateřství a plodnost.

Vizuální reprezentace dětství.

Absence motivu kúrotrofos.

Lidská a dětská oběť.

Fázování adolescence a teorie přechodových rituálů.

Kúros z Palaikastra.

Interpretace: Boxing Boys Fresco.

Text: Budin, Stephanie Lynn. Images of Woman and Child From the Bronze Age: Reconsidering Fertility, Maternity, and Gender in the Ancient World. Cambridge: CUP, 2011. [Kapitola 1, "Introduction", s. 11-25; Kapitola 7, "Conclusions", s. 326-348] 9/ 26. 11. Konstrukce osobní identity.

Jednotná a jedinečná identita v kulturních konstrukcích. 

Pohřby, ústup kultu předků.

Pečeti.

Specifické kontexty frontálního zobrazování.

Interpretace: pečetní prsten z Agia Triady.

Text: Fowler, Chris. The Archaeology of Personhood: An Anthropological Approach. London: Routledge, 2004, s. 1-30. 10/ 3. 12. Vizualizace "palácových" center: performativní rozměry mínójské kultury. 

Funkce „paláců“. Revize Evasova modelu "chrámu-paláce".

Heterarchické společenské uspořádání. Korporátní strategie moci.

Architektonická komparace mykénských a mínójských "paláců".

Tanec a jeho zobrazování.

Interpretace: knósské miniaturní fresky: Sacred Dance and Grove Fresco, Grandstand Fresco.

Text: Schoep, Ilse. "The Minoan ´Palace-Temple´ Reconsidered: A Critical Assessment of the Spatial Concentration of Political, Religious and Economic Powe in Bronze Age Crete." Journal of Mediterranean Achaeology 23.2 (2010): 219-243.  11/ 10. 12. Strukturování neosídleného prostoru. Řecká představa o krétských pederastických rituálech. 

Liminální prvky v krajině. Vrcholové svatyně, jeskynní svatyně.

Figurální votiva, anatomické modely z vrcholových svatyní a současná pravoslavná tamata. Kúros z Palaikastra.

Intraregionální poutní svatyně - Kato Symi.

Eforos a athénská představa o institucionalizované pederastii.

Texty: Dodd, D. B. "Athenian Ideas about Cretan Pederasty." In: T. K. Hubbard (ed.), Greek Love Reconsidered. New York: 2000, 33-41.

Perlman, P. J. “One Hundred-Citied Crete and the 'Cretan ΠΟΛΙΤΕΙΑ'”. Classical Philology. 1992, 87(3): 193-205. 12/ 17. 12. Hodina odpadá.   13/ 7. 1. Řecká reflexe II. Kréta a neuměřenost. Diskuze nad závěrečnými pracemi. Evaluace.

Eurípidés, Hippolytos (Faidra, Ariadné a Pasifaé).

Text: Eurípidés, Hippolytos. Hru si prosím přečtěte alespoň v českém překladu, ideálně použijte komentovaný překlad. Text si přineste s sebou na hodinu.

Závěrečné práce: text prosím vložte do sis nebo za

Anotace

Kurz se věnuje intepretaci mínójského společenského a náboženského uspořádání na Krétě novopalácové doby. Hlavním pramenem intepretace bude vizuální materiál, především dochované fresky.

Kurz kombinuje přednáškovou a seminární část: po výkladu v první části hodiny bude vždy následovat společná práce s obrazovým materiálem a diskuze nad zadaným textem. Předmět je určen primárně studentům religionistiky bakalářského i magisterského studia, srdečně zváni jsou rovněž studenti jiných oborů.