Charles Explorer logo
🇨🇿

Giorgio Agamben: náboženství, politika, filosofie

Předmět na Filozofická fakulta |
ARL100354

Sylabus

Struktura semestru

I. Úvod a základní pojmy: potence, „inoperosita“

II. Četba a diskuse             1. Tvář (in: Prostředky bez účelu)

III. Úvod k Homo sacer             1. Homo sacer             2. Homo sacer             3. Homo sacer

IV. Náboženství a moderní společnost             1. Kapitalismus a náboženství             2. Věda a náboženství

V. Náboženství, společnost a alternativní životní formy             1. Highest Poverty             2. Highest Poverty             3. Highest Poverty

VI. Závěrečná přednáška

Anotace

Seminář je úvodem do myšlení Giorgia Agambena. V jeho filosofii se setkáváme s prolínáním náboženství a politiky: moderní stát (a kapitalismus) chápe na pozadí sekularizace tradičních theologických pojmů. Prvním těžištěm kurzu bude pojem „svatého člověka“ (homo sacer), jehož lze zabít, ale nelze jej obětovat. Tento paradoxní, ale zároveň klasický pojem (převzatý z římského náboženství), poukazuje i k modernímu jedinci v systému, jenž vládne nad holým životem nás všech. Klíčové pro Agambena je, že tato kategorie posvátnosti je vytvořená právem a politikou, a tak vlastně není bytostně náboženská. Posvátnost je pro něho politická kategorie a v tomto smyslu můžeme Agambena číst jako kritika fenomenologických teorií posvátnosti. Druhé těžiště bude představovat Agambenovo pojetí mnišského společenství jako alternativní životní formy, která na rozdíl od západních společenství nestojí na zákonu, ale na poslušnosti. Poslušnost je zvláštním typem habitu, který – navzdory převládajícímu přesvědčení – dává relativně vysoký prostor individualitě (i milosti), zatímco si podle Agambena moderní právní řád neví s individualitou rady.

Kurz probíhá na adrese: https://cesnet.zoom.us/j/2598517234