Prozatímní sylabus:
1. Úvodní hodina .
2. Skírniho cesta Píseň o Fjölsvinnovi Píseň o Sigrdrífě .
3. Píseň o Hymim Cesta k Útgardskému Lokimu .
4. Příběh o Thorsteinu Boejarmagnovi .
5. - Interpretační článek k mýtu o Thorsteinu Boejarmagnovi (B.K. Martin) Thórova výprava ke Geirrödovi .
6. - Interpretační článek k mýtu o Geirrödovi (Margaret Clunies Ross) Doprovodné otázky: Jaké článek představuje starší výklady? Jak autorka vykládá symbol řeky Vimur? Jak vykládá úlohu jeřábu v rámci iniciačního procesu? Na jakých místech dochází podle MCR k převrácení rolí? Jak analyzuje motiv sezení/stání a vyvýšení? Jak je to tedy s Thorovou ozbrojeností? Má nějakou zbraň nebo nemá a jaká je její povaha? Co je hlavní závěrečná teze autorky? Jak se k ní stavíte? Přečíst: Příběh Hervary ze Ságy o Hervaře
7. - Kapitola "Gudmundr, mohylové plameny a Jiný svět" Doprovodné otázky: Jaké charakteristiky má Jiný svět transkulturně? Kde/kdy bývá lokalizován? Znáte nějaké příklady Jiného světa, které nejsou uváděny v textu? Co víme o Guðmundovi a o jeho říši? Liší se nějak povaha Guðmunda napříč prameny? Co se zdá, že jsou konstantní rysy, pokud jde o jeho zemi? Jak vypadá základní rozvrh staroseverské kosmologie? Co z toho plyne pro konstrukci mytických příběhů? Jak se mění zhodnocení Jiného světa u endocentrický a exocentrických náboženství? Mohli byste to ilustrovat nějakými příklady? (ať již z textu nebo mimo něj) Jaké motivy převrácení/inverze už nyní dokážete nashromáždit z doposud přečtených výprav do Jiného světa? U kterých hrdinů/hrdinek se mění co? Jak jsou strukturované thórovské cesty do Jiných světů? Kolik hlavních bariér se tam obvykle překonává? Co leží mezi nimi? Jaké jsou symbolické aspekty vztahu hosta a hostitele? V čem spočívá jejich ambivalence? Jaké rituály jsou spjaté s mohylami na starém Severu? Proč jsou mohyly místem kontaktu s Jiným světem? Jak vypadá typická výprava do mohyly podle staroseverských ság? Co všechno může být z mohyly získáno? Co přichází z mohyly? Jak se vyjevuje ambivalence obyvatele mohyly? Jaká jsou možná řešení jeho dvojakosti? Přečíst: Branova plavba
8. Branova plavba Plavba Mael Duinova Saxo: Hadingova cesta do podsvětí (i.8.14, s. 65-67) .
9. Baile na Scáil Echtra Condla / Výprava Conly https://archive.org/details/oldcelticromanc00joycgoog/page/n130/mode/2up?view=theater .
10. První větev Mabinogi .
11. Ódinova výprava za medovinou básnictví .
12. Závěrečná diskuze ----------------------------------------- Serglige Con CulainnSaxo Grammaticus: Geruthus & Utgarthilocus (viii.14.1 - viii.15.9, s. 599-619)
V rámci tohoto semináře budeme společně číst celou řadu konkrétních primárních textů (v českém nebo anglickém překladu) ze staroirské a staroseverské literatury. Společné těmto textům bude jednak legendární či mytologický charakter a jednak to, že se bude jednat o cesty hrdinů do bájných, magických, nebezpečných a cizích jiných světů.
Budeme sledovat na jedné straně průniky a podobnosti - opakující se motivy překonávání překážek, zkoušek hrdinů, symboliku smrti a znovuzrození apod. - ale také si budeme všímat charakteristických odlišností, nejen mezi dvěma zvolenými jazykovými oblastmi, ale také v závislosti na charakteru hrdiny, žánru apod. Při zkoumání nás bude zajímat tělesná a prostorová symbolika v příbězích, proměny ve zvířata, role elementů a vztah k mytické kosmologii a náboženským institucím, stejně jako otázky vztahu k rituálu, obzvláště iniciačním rituálům.
Seminář by měl studentům umožnit jednak seznámit se s celou řadou fascinujících primárních pramenů z dvou vybraných kultur a jednak je naučit analyzovat tyto příběhy z několika naratologických a religionistických hledisek, tedy aplikovat na materiál existující teorie a zkoumat, zda jsou užitečné a co mohou pomoci odkrýt.