1. Úvodní hodina – co jsou to sociální média? Základní vymezení pojmů a předmětu studia (19.2. 2024)
Povinná literatura: Jensen, K. B. (2015). What’s Social About Social Media? Social Media + Society, 1(1). https://doi.org/10.1177/2056305115578874
Doporučená literatura: Miller, Daniel a Horst, Heather. 2012: The Digital and the Human: A Prospectus for Digital Anthropology, in Miller, Daniel et al (eds). Digital Anthropology, London: Routledge, s.3 – 31. 2. Sociální média jako globální fenomén a princip kulturního relativismu (26.2.2024)
Povinná literatura: Daniel Miller et al. 2016. How the World Changed Social Media. London: UCL Press. (vybrané kapitoly)
Doporučená literatura: Markham, Annette. 2013 “Fieldwork in social media: What would Malinowski do?“ Qualitative Communication Research“, 2(4), 2013. 434–446. 3. Antropologie vs mediální a komunikační studia – porovnání přístupů (4.3. 2024)
Povinná literatura: Perrtiera, Anna Cristina. 2018. Media Anthropology for the Digital Age, Polity Press, kap 3. 4. Metody výzkumu I. – digitální etnografie (11.3.2024)
Povinná literatura: Sarah Pink, Heather Horst, John Postill, Larissa Hjorth, Tania Lewis, Jo Tacchi. Digital Ethnography. 2016. Principles and Practice. SAGE Publications. (vybrané kapitoly)
Doporučená literatura: Tom Boellstorff, Bonnie Nardi, Celia Pearce, T. L. Taylor, George E. Marcus. 2012-.Ethnography and Virtual Worlds: A Handbook of Method. Princeton University Press (vybrané kapitoly).
Light, Ben, Jean Burgess, and Stephanie Duguay. 2016. “The Walkthrough Method: An Approach to the Study of Apps.” New Media & Society 20(3): 881-900. 5. Metody výzkumu II. – vizuální a textová analýza (18.3.2023)
Povinná literatura: Ruth Page, et al. 2014. “Analysing Discourse: Qualitative Approaches,” in Researching Language and Social Media: A Student Guide. pp 80-103. New York: Routledge.
Doporučená literatura: Altheide, David. 1987. Ethnographic content analysis. Qualitative Sociology (10)1 6. Etické výzvy kvalitativního výzkumu sociálních médií (25.3. 2024)
Povinná literatura: Internet Research: Ethical Guidelines 3.0, https://aoir.org/reports/ethics3.pdf
Doporučená literatura: Kozinets, Robert. 2010. Conducting Ethical Netnography. In: Kozinets, Robert: Netnography – Doing Ethnographic Research Online. Sage Publications, s. 136 - 156 7. Konstrukce identity a performativita sociálních médií (8.4.2024)
Povinná literatura: Pooley, Jefferson (2021). Social Media & The Self – an open reader. Dostupné na: https://www.mediastudies.press/sms
Doporučená literatura: Abidin, C. (2016). “Aren’t These Just Young, Rich Women Doing Vain Things Online?”: Influencer Selfies as Subversive Frivolity. Social Media + Society, 2(2).https://doi.org/10.1177/2056305116641342 8. Online komunity a publika (15.4. 2023)
Povinná literatura: danah boyd. (2010). "Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications." In Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites (ed. Zizi Papacharissi), pp. 39-58.
Doporučená literatura: Abidin, Crystal. 2021. “From ‘networked publics’ to ‘refracted publics’: A companion framework for researching ‘below the radar’ studies.” Social Media + Society 7(1): 1-13. DOI: 10.1177/2056305120984458 9. Memy (22.4.2024)
Povinná literatura: Abidin C., Kaye D. B. V. (2021). Audio memes, earworms, and templatability: The “aural turn” of memes in TikTok. In Arkenbout C., Wilson J., de Zeeuw D. (Eds.), Critical meme reader: Global mutations of the viral image (pp. 58–68). Institute of Network Cultures.
Doporučená literatura: Jing Zeng & Crystal Abidin (2021) ‘#OkBoomer, time to meet the Zoomers’: studying the memefication of intergenerational politics on TikTok, Information, Communication & Society, 24:16, 2459-2481, DOI: 10.1080/1369118X.2021.196100 10. Algoritmy (29.4.2024)
Povinná literatura: Seaver, Nick. 2017. “Algorithms as Culture: Some Tactics for the Ethnography of Algorithmic Systems.“ Big Data & Society 4 (2).
Doporučená literatura: Bucher, Taina.2017. ”The algorithmic imaginary: exploring the ordinary affects of Facebook algorithms”, Information, Communication & Society, 20:1, 30-44. 11. Influenceři (6.5.2024)
Povinná literatura: Heřmanová, Marie (2022). ‘I’m Always Telling You My Honest Opinion’: Influencers and Gendered Authenticity Strategies on Instagram", Heřmanová, M. , Skey, M. and Thurnell-Read, T. (Ed.) Cultures of Authenticity , Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 231-245. https://doi.org/10.1108/978-1-80117-936-220221017
Doporučená literatura: Duffy, B. E. (2016). The romance of work: Gender and aspirational labour in the digital culture industries. International Journal of Cultural Studies, 19(4), 441-457. https://doi.org/10.1177/1367877915572186 12. Závěrečná hodina – prezentace a diskuze (13.5.2024)
Sociální média jsou v současn é době jedním z hlavních kanálů společenské komunikace, který ovlivňuje (pop)kulturu, politiku, náboženství a mnoho dalších oblastí sociálního života. Kurz nabídne základní přehled konceptů a metod, skrze které lze sociální média kvalitativně zkoumat.
Vychází z především z tradice digitální antropologie a digitální etnografie. Zaměřuje se na to, jak se na sociálních médiích formují komunity a identity a jaké každodenní uživatelské praktiky na sociálních médiích vznikají.
V první části představí základní antropologické přístupy ve studiu sociálních médií a ve druhé části se zaměří na výzkumné metody a praktické příklady.